Review: Game-review: 'Memberrecensie: De Avonturen van Kuifje: Het Geheim van de Eenhoorn'

Dit is de memberrecensie van Galaxy_samurai en is onderdeel van onze ’krijg je memberrecensie op de frontpage’-actie. Wil jij zelf ook kans maken om met jouw recensie het enorme InsideGamer-publiek te trekken? Schrijf dan zelf een goede memberrecensie en geef aan dat jij hem op de frontpage wil zien!

Redactie

Het is een bekend fenomeen: er wordt een film uitgebracht met een groot budget, en daarop gebaseerd komt er een spel uit. De ontwikkelaars zitten vaak onder grote tijdsdruk aangezien het spel gelijktijdig met de film uit moet komen. Hierdoor zijn de spellen vaak weinig innoverend: er wordt vastgehouden aan de gebaande paden en het resultaat is een simpele platformer, een beperkte fighter of nog erger, een collectie minigames. Bij De Avonturen van Kuifje: Het Geheim van de Eenhoorn is dit patroon ook zeker te herkennen, maar het spel blijkt verrassend leuk te zijn!

Het spel volgt het verhaal uit de gelijknamige film, die draait om de alom bekende personages Kuifje en kapitein Haddock. Kuifje koopt op een rommelmarkt een modelschip, maar wordt al snel van dit voorwerp beroofd door een stel boeven. De jonge journalist ruikt onraad en gaat op onderzoek uit. Dit mondt al snel uit in een reis rond de wereld waarbij hij van het ene avontuur in het andere belandt, en onderweg kapitein Haddock ontmoet. Langzaamaan ontstaat een vriendschap tussen de twee terwijl ze hun jacht op de modelschepen voortzetten. Dit verhaal komt onverwacht goed uit de verf door de tussenfilmpjes die regelmatig door het beeld suizen en het verhaal duidelijk en met de nodige humor uit de doeken doen. Daarnaast is de Vlaamse voice-acting uitstekend te noemen. Tel daar dezelfde cartooneske stijl van de film bij op en je hebt een puike presentatie.

Maar goed, met alleen een leuke voorstelling ben je er nog niet. Zoals ik al zei in de inleiding, vaak is de gameplay in filmgames niet al te vernieuwend, en Kuifje is geen uitzondering op deze regel. Het grootste deel van het spel zul je Kuifje door tweedimensionale platformlevels moeten loodsen waarin niet zelden vijanden je de weg blokkeren. Deze moet je middels een knokpartijtje uit de weg ruimen. Het is allemaal redelijk simpel: je rent en springt in het rond, haalt zo nu en dan een hendeltje over en deelt hier en daar een paar klappen uit. Echt ingewikkeld wordt het nooit, maar het heeft zo ook zijn charmes. Vooral de klassieke cartoongrappen, zoals in een tonnetje voorbij de wachters sluipen om ze vervolgens met het deksel op hun achterhoofd te slaan, vielen bij mij in goede aard.

Duizend bommen en granaten, Kuifje! Laat ze niet ontsnappen!

Af en toe wordt deze gameplay onderbroken om plaats te maken voor andere speelwijzes. Deze zijn redelijk divers van aard, maar ze spelen allemaal driedimensionaal. Je zult vluchten voor een auto vol boeven, zwaardgevechten houden met piraten, met een vliegtuig door een storm vliegen, spoorzoeken met de trouwe viervoeter Bobby en nog veel meer. Deze onderdelen zijn allemaal maar van korte duur en zijn wederom niet lastig, maar bieden een welkome afwisseling op de reguliere gameplay en zorgen ervoor dat het tempo erin blijft.

Om het singleplayeravontuur uit te spelen, ben je ongeveer zes uur bezig als je je niet haast. Er zijn ook collectables verstopt in de levels, maar deze zijn zo makkelijk te vinden dat het zoeken hiernaar de speeltijd niet veel zal verlengen. Gelukkig zijn er meer modi te spelen. Zo kun je verschillende minigames die je in de singleplayer hebt gespeeld, zoals het zwaardvechten en het rijden op een motorfiets, ook in multiplayer doen, en deze werken ook met Kinect. Voor de kinderen is dit misschien nog wel leuk, maar de oudere gamer zal zich hiermee niet lang vermaken en stapt over naar de andere multiplayermode, de coöperatieve mode.

Hierbij speelt de één als Kuifje en de ander als kapitein Haddock (later zijn ook andere bekende personages, zoals Biance Castafiore en Jansen en Janssen te unlocken). Ieder personage heeft zijn eigen specialiteit. Zo kan Haddock door stenen muren heenslaan en kan de operadiva met haar hoge stem glas doen breken. De levels bevatten allerlei collectables die alleen met een bepaald personage te behalen zijn, waardoor je ze meerdere keren moet spelen wil je de 100% score halen. Daarnaast verdien je ook geld door vijanden uit te schakelen en schatten te vinden, waardoor er ook een licht competitief element tussen de twee spelers ontstaat.

De levels zijn niet uit de singleplayercampagne genomen, maar zijn speciaal voor deze mode ontworpen. Jammergenoeg zien de omgevingen er identiek uit aangezien ze allemaal op hetzelfde schip gesitueerd zijn. Een beetje afwisseling in de aankleding zou geen kwaad kunnen, want al snel krijg je genoeg van de metalen buizen en vijanden in duikerspakken. De mogelijkheid om met een vriend deze mode te spelen is wel vermakelijk, maar door de simpele gameplay alsnog niet heel onderhoudend. Na een paar levels heb je het eigenlijk wel gezien, en de kans is groot dat je dan een ander spel opstart.

En dit geldt eigenlijk voor het hele spel: het is wel leuk, maar niet wereldschokkend. Kuifje doet niets nieuws op het gebied van gameplay en is net iets te simpel om voor lange tijd te blijven boeien. De singleplayer weet dit echter te verbloemen door zijn veelzijdigheid en uitstekende presentatie. Deze mode is echter snel uitgespeeld en dan kan je je vermaken met de multiplayermodi, hoewel deze iets minder interessant zijn. Kuifje doet wat hij moet doen, niets meer en niets minder. Als game op zich is het wellicht niet heel opzienbarend, maar als filmgame is het verrassend goed geslaagd.

Cijfer: 7-

Pluspunten:

undefined