Review: Game-review: 'MotoGP 13 Review'

Met MotoGP 13 wordt eindelijk weer een fatsoenlijk motorracespel afgeleverd. Ten tijde van de eerste Xbox was de MotoGP-serie een uitstekende racegame, maar met de overstap naar de huidige generatie spelcomputers en het constant switchen van ontwikkelaar is de serie zijn glans kwijtgeraakt. Sinds een jaar of drie staat ontwikkelaar Milestone aan het roer en komt de serie weer in rustiger vaarwater.

Snel je naar de GP

Zo is het de ontwikkelaar gelukt om eindelijk weer eens een deel af te leveren waar je meer dan een weekend zoet mee bent. De game kent een zeer uitgebreide carrièremodus. Hierin begin je als Moto3-coureur zonder een vast team. In het eerste seizoen moet je het dus van een aantal wildcards hebben. Zo mag je je kwaliteiten tentoonstellen op Mugello en Jerez, op motoren waarmee je met pijn en moeite bij de eerste vijftien rijders komt. En daar ben ik blij mee. Het komt in carrièremodi van verschillende racegames te vaak voor dat je met een matig team al heel snel voor het podium kan strijden, waardoor de uitdaging al snel weg is. In MotoGP 13 is dit gelukkig niet het geval.

Na een race of vijf heb je je waarschijnlijk wel gepresenteerd als degelijk coureur en krijg je een contract aangeboden bij een Moto3-team om het hele seizoen mee te mogen draaien. Presteer je daar weer goed, dan krijg je contractaanbiedingen uit de Moto2-klasse of zelfs uit de MotoGP. Maar voordat je echt wereldkampioen kan gaan worden in de MotoGP ben je zeker een seizoen of drie à vier bezig. Daarbij rij je dan elk jaar wel over dezelfde circuits, maar het voelt anders, omdat de motors waarop je rijdt van kracht verschillen en je rem- en stuurpunten daardoor heel anders liggen.

En daarmee kom ik op het tweede goede punt: de rijervaring is echt heel goed. In de meest makkelijke configuratie, met de verschillende rijhulpen aangezet, is de game toegankelijk voor iedereen. Je gaat in dat geval niet snel met je motor onderuit als je een rare remcapriool maakt en ook contact met je tegenstanders resulteert minder snel in een duikeling. Zodra je de basis onder de knie hebt, raad ik je wel aan om zo snel mogelijk een tandje bij te schakelen en het realisme dat MotoGP 13 biedt te ervaren. Het maakt de game lastiger, maar geeft tegelijkertijd veel en veel meer voldoening als je op volle snelheid door een S-bocht glijdt zonder de controle over je stalen ros te verliezen.

Voor de echte fanatici kent de game ook een hoop mogelijkheden om je motor af te stellen. Het is daarbij zelfs mogelijk om tijdens de vrije trainingen en kwalificaties met je team te gaan zitten en hen te vertellen wat volgens jou de problemen zijn. Verlies je te veel snelheid op het rechte stuk, dan passen zij automatisch de motor aan en test je of die aanpassingen geslaagd zijn. Er zit op die manier enorm veel diepgang in de game.

Gebrek aan beleving

Toch schreeuw ik nog niet van de daken hoe vet de game is. Er is namelijk één groot minpunt en dat is te vinden op het gebied van beleving. Wie onlangs nog de TT van Assen heeft gekeken, zag hoe het publiek daar een oorverdovend kabaal produceerde toen Rossi langzaam maar zeker naar de eerste plaats toereed. Dat moeten de coureurs zelf ook gehoord hebben. Maar in MotoGP 13 vind je niks van dit soort elementen terug. Er gebeurt niks op de tribunes of ergens anders aan de kant. Het is alsof je samen met een aantal jongens een trainingsrondje rijdt en dat past niet bij de sport.

Daarnaast zet ik mijn vraagtekens bij de geluidseffecten. Vroeger werden racegames wel eens vergeleken met opgevoerde naaimachines wat geluid betreft en dat gevoel kwam bij MotoGP 13 weer naar boven. Het doet afbreuk aan de voor de rest uitstekende race-ervaring.

En tot slot is de game technisch niet optimaal. Tijdens het racen ben ik hier en daar een kleine framedrop tegengekomen, wat vooral bij het aanremmen van een bocht tot problemen kan leiden. Maar in het algemeen zijn het vooral de matige graphics die storen. Op de baan valt het nog wel mee - daar word je alleen lastig gevallen met het gebrek aan detail - maar vooral zodra je in de pits bent en omringd wordt door je crew, valt op hoe lelijk die mannen en de omgeving er uit ziet. Het doet bijna pijn aan je ogen. Gelukkig hoef je hier niet al te veel tijd door te brengen, tenzij je dus allemaal afstellingen aan je motor wil veranderen.

Met MotoGP 13 is de serie weer de goede weg ingeslagen. Na jaren van drama hebben we dit jaar een deel waarin de basis goed staat. Er valt genoeg te doen in de carrièremodus en het racegevoel is enorm sterk. Daar tegenover staat de zeer magere aankleding en de technische onvolmaaktheden die je net genoeg storen om je uit je ervaring te halen.

Cijfer: 7

Pluspunten:

Goed racegevoelGenoeg content