Review: Game-review: 'NBA 2K14 Review - Details maken game beter'

NBA 2K14 maakt goede kans om dit jaar langer dan elke andere game in mijn spelcomputer te zitten. Ik hou van de serie en de sport. NBA 2K13 was in mijn ogen de beste sportgame ooit gemaakt en zijn opvolger doet een moedige poging die te overtreffen.

Path to Greatness

Zo brengt NBA 2K14 een modus die op papier doet denken aan de Jordan-Challenges uit NBA 2K11. In The Path to Greatness krijg jij de kans om je eigen geschiedenis te schrijven met LeBron James. James is op dit moment zonder twijfel de beste speler in de NBA en je krijgt de kans om te kijken hoe zijn toekomst er uit gaat zien. En dat is stiekem een klein beetje een teleurstelling. Ik had gehoopt dat je een aantal legendarische wedstrijden van James mocht naspelen, inclusief bijbehorend commentaar, maar in plaats daarvan ga je de toekomst in. Daarbij zijn er meerdere paden om te bewandelen. Zo is het mogelijk om met James, Wade en Bosh bij de Heat te blijven, maar interessanter is het om op avontuur te gaan, waarbij je bijvoorbeeld afreist naar de Knicks om daar een team met Dwight Howard en Chris Paul te vormen en daarmee een nieuw hoofdstuk aan de NBA-geschiedenis toe te voegen.

Het probleem van de modus is dat het aan een stukje ziel ontbreekt. De wedstrijden die je speelt voelen als een gewoon potje in elke andere modus. Je hebt niet het gevoel iets speciaals te doen, terwijl deze modus juist dat probeert te bereiken. Bovendien maakt het eigenlijk niet uit hoe je de wedstrijden speelt. Je moet winnen, maar als je al jouw punten met bijvoorbeeld Wade scoort, dan heb je de wedstrijd gewoon goed afgesloten. Dit terwijl je bij de Jordan-wedstrijden destijds echte uitdagingen had die je moest voltooien, waarbij het zweet je uitbrak en de euforie van de overwinning des te groter was. Het is een hutspotschotel zonder jus, terwijl iedereen weet dat jus die schotel afmaakt.

Gameplay staat als een huis

Gelukkig is dat ook gelijk het enige wat ik de game kan verwijten. Voor de rest is NBA 2K14 een basketbalfestijn, waarbij de aanpassingen in de gameplay zorgen voor het nodige vuurwerk. Er zijn zoveel kleine verbeteringen en verfijningen die ervoor zorgen dat NBA 2K13 aanvoelt als een traktor, waar 2K14 je het gevoel geeft in een Ferrari te zitten. Laten we daarbij beginnen met de grootste verandering: de verdediging.

Waar je in de vorige NBA-games voornamelijk een tegenstander verdedigde door voor hem te gaan staan en mee te springen wanneer hij een schot probeert te lossen, is het spelletje in NBA 2K14 een stuk fysieker geworden. De onzichtbare wand tussen verdediger en aanvaller is verdwenen, waardoor je nog meer met je armen en handen het schot van de tegenstander onmogelijk maakt. Bovendien is de kans groter dat je nu een schot kan blokkeren door op tijd mee te springen. Zelfs wanneer de tegenstander een dunk inzet, maak je nu kans om dat schot te blokkeren. Het maakt de game een stuk dynamischer en minder voorspelbaar. Je moet echt op zoek gaan naar een vrije speler om het schot te lossen, anders is de kans groot dat je balverlies lijdt.

Daarom is het dan ook zo enorm relaxt dat de game de Auto-Play-mogelijkheid introduceert. Met een enkele druk op de LB/L1-toets kiest de computer de beste Play om uit te voeren. Met zo'n Play voer je een bepaalde strategie uit, waarbij je met jouw speler naar een bepaalde positie moet lopen, vervolgens doorspeelt naar een ander, die vervolgens met de beslissende pass de vrije speler vindt en het schot maakt. Het is enorm makkelijk om uit te voeren en zorgt ervoor dat al jouw teamgenoten in één keer in beweging komen om zo een perfecte aanval op te zetten.

Voldoening

De voldoening van een succesvolle aanval is hierdoor echt een stuk groter geworden, wat nog eens versterkt wordt door de hogere moeilijkheidsgraad. Zo is het bijvoorbeeld in de MyCareer-modus echt een stuk lastiger om een carrière met jouw personage op te bouwen. Je schiet niet meer zo makkelijk in je eerste wedstrijd als beginnende Point Guard even vijf driepunters raak. Sterker nog, je mag al blij zijn met een enkel raak schot en daardoor ga je veel meer in dienst van het team spelen. Meer dan in het verleden moet je in deze modus als speler groeien.

Shot Stick
Net als in het vorige deel is het in NBA 2K14 weer mogelijk om een schot op de basket te lossen via de rechter analoge stick. Nieuw is dat je niet langer de linker trigger hoeft in te houden om deze optie te activeren. Je houdt de stick nu gewoon naar onder en op het perfecte moment laat je hem los. Ideaal in combinatie met een schijnbeweging, om zo een vloeiende actie perfect af te maken.

Maar ook in de andere modi, en dat zijn er nogal wat, moet je veel beter opletten op de manier waarop je het spelletje speelt. Zo is het nog belangrijker om op het perfecte punt de bal los te laten, wat behoorlijk pittig is als je telkens met andere teams speelt en te maken hebt met spelers met andere animaties. Bijna elke speler voelt in NBA 2K14 uniek en dat is echt heel cool. Het zorgt voor een nog authentiekere sfeer.

Die sfeer wordt versterkt voor het uitstekende commentaar, dat van hetzelfde hoge niveau is als voorgaande jaren. Ook dit jaar krijg je weer heel wat leuke feitjes en weetjes voorgeschoteld terwijl je een potje speelt en word je getrakteerd op een heerlijke stortvloed aan statistieken van de verschillende spelers. Hierdoor voelt elk potje anders, ook na honderden uren spelen.

Deze game is getest op de Xbox 360

The Path to Greatness mag dan niet de vernieuwing brengen waarop we hoopten, de rest van de game staat echt als een huis. De gameplay van NBA 2K14 is echt ongeëvenaard goed en zorgt ervoor dat je constant wordt uitgedaagd. Qua modi is er meer dan genoeg te doen en dankzij het goede commentaar wil je constant door blijven spelen. Ook dit jaar weer de beste sportgame die je kunt krijgen!

Cijfer: 9-

Pluspunten:

Verdedigen is verbeterdShot StickMaken van PlaysPittiger