Review: Game-review: 'Rayman Fiesta Run Review – Hetzelfde feestje'

Met Rayman Origins begon de wederopstanding van Rayman en zorgde er uiteindelijk voor dat de game in de vorm van Rayman Jungle Run een uitstapje maakte naar de smartphone. Rayman Jungle Run wist al te overtuigen met de uitstekend werkende touchscreen besturing en spetterende graphics. Opvolger Raman Fiesta Run lijkt heel erg op Jungle Run en het is de vraag of dit nog steeds zo goed uitpakt en of er enige vernieuwing te vinden is. Aan de naam kan het in ieder geval niet liggen: dit belooft weer een feest te worden!

Een weelderig feest

Wat meteen opvalt, net als bij de andere Rayman-games, is hoe belachelijk mooi Fiesta Run eruit ziet. De kleuren spatten van het scherm af en de schilderachtige stijl doet de game goed. De setting die men gekozen zorgt voor een explosie van kleuren en alles lijkt in overvloed aanwezig te zijn. Met ontploffende ballonnen, dansende worstjes, zwevende watermeloenen en vliegende cocktailparapluutjes.

Net als in de andere games moet je obstakels ontwijken en proberen in elk level alle lums te verzamelen. Het enige wat jij als speler moet doen is op het juiste moment op het scherm tikken en Rayman laten springen. Naast dit springen leer je naarmate je verder komt te zweven, tegen muren op te rennen en slaan. Om alle lums te verzamelen moet je dan ook op het juiste moment gebruik maken van deze mogelijkheden. De focus ligt dan ook wederom op het overleven en dankzij de perfecte besturing werkt dat prima voor de smartphone. Deze ritmische mix is dan ook eigenlijk precies dezelfde als die we uit Jungle Run kennen, weliswaar in een iets andere setting.

Levels vrijspelen

De grootste verandering is de manier waarop de levels vrijgespeeld worden. Waren dit voorheen nog kleine spelwerelden, dit keer is er gekozen voor een slangachtige weg, zoals die steeds vaker te zien is in populaire social media games. Door de gouden lums in de levels te verzamelen breidt het pad zich verder uit en zijn er onderweg vertakking naar levels, nieuwe personages en andere bonussen te vinden. Tevens is op de kaart te zien waar je vrienden zich bevinden en wat zij uitspoken. Deze verandering zorgt ervoor dat je voortgang afhangt van jouw succes in elk level en zorgt voor de nodige variatie doordat je zelf kiest welk level je wilt spelen.

Net als de meeste andere iOS-games zitten er in Fiesta Run ook microtransacties. Gelukkig hoef je hier eigenlijk nooit gebruik van te maken. Dit komt doordat de in-game aankopen: nieuwe personages, artwork en tijdelijke power-ups allemaal met de lums te koop zijn die je tijdens het spelen verzameld. De power-ups zorgen er voor dat je echt elke lums in de game te pakken kan krijgen en het feestje compleet kan maken.

Helaas komt er aan elk goed feestje een einde en zo ook al vrij snel aan Rayman Fiesta Run. Ondanks dat elk level zijn eigen afterparty kent, het behalen van een perfecte score opent een moeilijker variant van het origineel, kost het maar enkele uurtjes voordat je alle levels behaald hebt. Daar een multiplayer modus wederom ontbreekt biedt Fiesta Party weinig replay waarde en voelt de game eerder als een uitbreiding van Jungle Run.

Deze game is gespeeld op de iPhone 5S en iPad Mini.

De uitstekende besturing en visuele pracht zorgt ervoor dat Rayman Fiesta Run wederom een genot is om te spelen. Met een vernieuwde wereldopbouw is er bovendien iets meer variatie aanwezig. Daarnaast lijkt de game heel erg op zijn voorganger en is vernieuwing ver te zoeken. Ook is Fiesta Run aan de korte kant en is er weinig replay waarde te vinden. De inmiddels bekende formule zorgt er echter voor dat Rayman Fiesta Run wederom een genot is om op ieder mobiel apparaat te spelen.

Cijfer: 8+

Pluspunten:

Visueel schitterendUitstekende besturing