Review: Game-review: 'Sacred Citadel Review'
Kennen we de game Sacred nog? Sacred, een Diablo-kloon uit 2004, kwam uit in een tijd waarin er niet veel andere dungeon crawlers verschenen, waardoor het één van de weinige interessante titels was voor mensen die iets nieuws zochten na Diablo 2. Dat is vandaag de dag wel anders: dungeon crawlers (zoals Magicka en Torchlight) schieten als paddenstoelen uit de grond. Binnenkort verschijnt ook Sacred weer ten tonele met het derde deel in de serie. En als voorproefje daarop kunnen we aan de slag met Sacred Citadel. Citadel is echter, gek genoeg, een beat ‘em up.
Vier classes
Geen isometrisch bovenaanzicht dus, maar gewoon een rechttoe rechtaan hakfestijn waarbij je van links naar rechts loopt en honderden vijanden verslaat. Je neemt daarbij de controle over één van de vier verschillende classes zoals de warrior en de mage. Ook de andere RPG-elementen passeren al gauw de revue. Zo heb je aan het begin van je avontuur ‘slechts’ de beschikking over een enkele combo, maar door in level te stijgen ontgrendel je al snel wat nieuwe moves. Erg veel zijn dat er helaas niet. Er zijn een viertal combo’s, een aantal speciale moves en elke class beschikt over zijn eigen specifieke wapen.
Bovendien zijn er verschillende wapens en uitrustingen te vinden, al moet je daarbij zeker niet de diepgang verwachten die de gemiddelde dungeon crawler je geeft. In een notendop komt het er op neer dat je hier en daar wat nieuwe wapens vindt die net even wat sterker zijn of die wat elemental damage doen. In die zin lijkt de game eigenlijk nog het meest op Castle Crashers.
Dat is overigens geen ramp, want die game is erg vermakelijk en datzelfde geldt ook voor Sacred Citadel. Er is dan misschien weinig diepgang te vinden, maar het verslaan van hordes vijanden werkt lekker en biedt voldoende vermaak om je een aantal uurtjes bezig te houden. Hier en daar zijn er ook de nodige bossfights te vinden die de variatie erin houden.
Hallo? …oh..oh…oh
Als ik de releasedate mag geloven dan is Sacred Citadel op 17 april uitgekomen op Xbox Live Marketplace. Tijdens het recenseren van de game is het me welgeteld één keer gelukt om een server met spelers te vinden. Toen ik eenmaal in de lobby zat besloot de leider van de lobby ook nog eens te verzaken waardoor ik dus nog geen enkel potje multiplayer heb kunnen spelen. Ik zou bijna zeggen dat ik zo’n beetje de enige ben die het spel speelt, wat niet echt een goed teken is. Gelukkig is Sacred Citadel ook offline te spelen met zijn drieën, zodat je altijd nog wat vrienden thuis kunt optrommelen.
De game bevat vier hoofdstukken (vijf als je de DLC meerekent) die allemaal uit vijf verschillende levels bestaan. Er is dus genoeg content om je de nodige uren bezig te houden. Het grote probleem is echter dat hoe verder je speelt, hoe makkelijker het wordt. In eerste instantie werk je nog naar een doel toe, zoals een nieuwe move of betere wapens. Maar vanaf het derde hoofdstuk vind je steeds sterkere wapens waardoor de uitdaging minder en minder wordt. En als je dan op een gegeven moment al je moves ontgrendeld begint het repetitief te worden.
De DLC biedt nog wel de nodige uitdaging, al is de keuze voor day one DLC voor een arcade-game een nogal vreemde. De DLC biedt een volledig nieuw hoofdstuk met vijf nieuwe levels en voegt tevens nieuwe levels toe aan de overige hoofdstukken. Maar 1600 MS punten voor het totaalpakket is best een flinke uitgave, waardoor ik je zou aanraden vooral eerst de trial-versie te proberen.
Grafisch ziet Sacred Citadel er prima uit, al wijkt de stijl wel duidelijk af van de eerdere delen. Ook het verhaal komt wat kinderlijk over, wat bij mij de vraag oproept welk doel deze game nu precies vervult als aanloop naar Sacred 3. Qua gameplay heeft het niks met de hoofdserie van doen, en qua verhaal en stijl lijkt er ook weinig interessants te gebeuren wat belangrijk kan zijn voor het verhaal van Sacred 3. Deze game was ook prima geweest als er geen gebruik was gemaakt van de Sacred merknaam.
Deze game is gespeeld op de Xbox 360
Sacred Citadel is een degelijke beat ‘em up met RPG-elementen. De game lijkt enorm op Castle Crashers maar biedt net iets meer moves en variatie door de verschillende speelbare classes. Het is alleen erg jammer dat de uitdaging na verloop van tijd verloren gaat doordat jouw personage te sterk wordt, en dat zorgt er dan ook voor dat Sacred Citadel de middenmoot niet overstijgt.
Cijfer: 7-
Pluspunten:
Pick up ’n playGenoeg contentOff- en online multiplayer
Minpunten:
Online niemand te vindenWaarom de Sacred-naam hieraan verbinden?Na verloop van tijd repetitief en makkelijk
Bron: InsideGamer.nl