Review: Game-review: 'Skyrim Dragonborn DLC Review'

De Dragonborn-DLC van Skyrim zorgt er voor dat je de beste game van 2011 weer een flink aantal uur kan oppakken. Deze keer wordt de provincie van Skyrim achtergelaten en reis je af naar het eiland Solstheim. In eerste instantie reis je daar naartoe, omdat er vanuit dat eiland een opdracht is gegeven om jou af te slachten. Aan jou om daar iets aan te doen.



Solstheim

Via een boot kom je in Solstheim terecht. Dit eiland ligt op ongeveer dezelfde hoogte als Skyrim en heeft qua natuur veel overeenkomsten met Skyrim. Alleen in het zuiden van het eiland is een verschil op te merken. Dankzij een vulkaan ligt het zuiden bezaait met as. Dankzij dat as heeft Solstheim iets spookachtigs. Dat wordt nog eens versterkt als je merkt dat veel van de bewoners van het kustplaatsje Skaal Village bij mysterieuze tempels de voormalige heerser van het eiland, Miraak, als een bezetene aanbidden. Die Miraak blijkt uiteindelijk ook verantwoordelijk te zijn voor de poging tot moord op jouw leven en de zoektocht naar deze zogenaamde Dragon Priest vormt het hoofddoel van de Dragonborn DLC.


Laat
De Dragonborn-DLC is op 4 december voor 1600 Microsoft Points op de Xbox 360 uitgekomen. Deze review is dus laat, waarvoor excuses. Het was een combinatie tussen een uitgebreid stuk content, perstrips en een welverdiende vakantie die roet in het eten hebben gegooid.

De hoofdqueeste van de game boeit. Hij is behoorlijk lang en geeft je ruim de kans om de ultieme badguy Miraak beter te leren kennen. Daarbij reis je niet alleen heel Solstheim af, maar ook kom je in een aantal Daedric-achtige omgevingen terecht, waar je met compleet andere wezens te maken krijgt. Aan het einde van de questline maak je Miraak in een boeiend eindbaasgevecht een kopje kleiner en leer je zelf op een draak te rijden.

Het rijden op een draak was dan ook prominent aanwezig in de eerste trailer die we van de Dragonborn-DLC te zien kregen, maar blijkt uiteindelijk niets meer dan een suffe gimmick. Je kunt de draak niet zelf besturen en slechts indirect aangeven waar je wilt landen en op welke vijanden vuurballen geschoten moeten worden. Je vergeet de optie dan ook snel, om te genieten van de rest van de DLC, die oude tijden doet herleven.


Oude magie

Want naast de main quest valt er nog enorm veel in Solstheim te beleven. Meer dan bijvoorbeeld bij de Dawnguard-DLC, waar buiten het hoofdverhaal om niks te doen was. Zo loop je in de Dragonborn-DLC op een gegeven moment langs de kust en kom je daar een boot tegen. Omdat je een avontuurlijk persoon bent, twijfel je geen moment om daar heen te gaan en kan het feest beginnen wanneer je wordt aangevallen. Een stuk of vijf bandieten moeten niks van jouw aanwezigheid hebben en doen niks liever dan jou omleggen. Ondanks dat de uitrusting die zij dragen een stuk beter is dan die van de gemiddelde bandiet in Skyrim, worden zij zonder al te veel moeite aan mijn zwaard geregen. Vervolgens is het de hoogste tijd om te kijken wat zij zo belangrijk vonden om het met hun leven te verdedigen. Je vindt een schatkaart van een overleden piraat en met de quest die daarbij hoort en krijg je een fantastisch avontuur voorgeschoteld door die schatkaart te volgen, die uiteindelijk eindigt in een prachtige schatkamer waar je een berg aan goud vindt. Elk stukje van de quest is een verrassing en is echt een heel goed voorbeeld van de kwaliteit die Dragonborn heeft.

In totaal zijn er iets van zeventig nieuwe locaties te ontdekken, waarbij zo’n veertig procent van de locaties voor een nieuw avontuur zorgen. Zo zijn er bijvoorbeeld wat drakentempels, waar je nieuwe Shout-woorden leert en creatiever vijanden kan omleggen. Daarbovenop zijn er een hoop nieuwe wapens en spells te vinden, is er de mogelijkheid om nieuwe potions te bereiden en zijn er nieuwe materialen om armor sets mee te maken. Al die elementen zijn voor zowel de spelers met een hoog level als met een laag level interessant. Zo vond ik het als level 70-speler bijvoorbeeld erg leuk om nieuwe armor sets te maken en die te laten schitteren in mijn eigen gemaakte huis, wat de eerdere Skyrim-DLC mogelijk maakte, terwijl het voor de lagere level speler een interessante manier is om hun eigen armor- en wapensets te verbeteren.

Uiteindelijk heeft de Dragonborn-DLC me zo’n twintig uur zoet gehouden. Ik denk dat de main quest daarbij goed was voor een uurtje of zes en de andere veertien uur heb ik gebruikt om Solstheim te ontdekken en dungeons zorgvuldig uit te kammen. En dat terwijl ik echt al meer dan honderd uur in het originele Skyrim heb gestoken. De Dragonborn-DLC doet buiten het hoofdverhaal misschien niet veel vernieuwends, maar weet de typische Skyrim-magie goed vast te houden en is daarmee boeiender dan de Dawnguard-DLC.

Cijfer: 8½

Pluspunten:

Boeiende main questEr valt veel te ontdekkenNieuwe wapens, armor en spells

Minpunten:

Rijden op een draak is een desillusie

Bron: InsideGamer.nl

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234