Review: Game-review: 'Sniper Elite V2 - Geen hoogvlieger'

Sluipschutters hebben een bijzonder beroep. Terwijl de meeste soldaten in de frontlinie met een aanvalsgeweer in de modder woelen en magazijn achter magazijn leeg vuren, zitten zij bij voorkeur hoog en droog en hebben slechts één kogel nodig. Sniper Elite V2 plaatst je in de schoenen van zo’n precisie-instrument van de oorlog.

lars cornelis

In Sniper Elite V2 is OSS-agent Karl Fairburne gedropt in hartje Berlijn om een Duitse wetenschapper koud te maken, terwijl de Tweede Wereldoorlog bijna op zijn einde loopt. Het verhaal bevat wat simpele plottwists waardoor Fairburne zijn verblijf in de Duitse hoofdstad moet verlengen en niet alleen nazi’s, maar ook Russen door hun bontmutsen moet snipen. Door het gebrek aan boeiende personages en een hele slechte voice-over moet de game het niet van zijn verhaal hebben. Gelukkig is dat aanvankelijk helemaal niet erg.

Het door oorlog volledig verwoeste Berlijn is namelijk al spannend en aantrekkelijk genoeg voor een sluipschutter. Snipen in een stedelijke omgeving is een hele uitdaging, want achter elk raam en op elk dak kan een vijandelijke sluipschutter zitten. De game doet direct denken aan de briljante film Enemy at the Gates, of aan de specifieke sniperscenes uit Saving Private Ryan. We zaten dan ook dikwijls met een bonkend hart door een verrekijker te turen, ons af te vragen waar de vijand kan zitten en dachten niet twee, niet drie, maar wel tien keer na voordat we ook maar één spier verroerden. Oog voor detail is er ook, zo zijn er bepaalde missies waarin er op de achtergrond constant mortieren worden afgevuurd. Het geluid van een exploderende mortier maskeert dan het donderende geluid van een sluipschuttergeweer dat wordt afgevuurd. Het is tof om zulke details in je voordeel te gebruiken en zet je echt aan het denken en plannen.

Lars Cornelis Begin 2011 is Lars als stagiair voor InsideGamer komen schrijven. Al snel kwam daarbij kwam zijn brede gamekennis naar voren. Lars is van alle markten thuis en kijkt zelfs verder dan dat. Zo leest hij bijvoorbeeld veel gameboeken, waarvoor hij zelfs de website Meer Dan Games heeft opgericht. Volg Lars op Twitter of contacteer hem op InsideGamer.

Is de vijand eenmaal gelokaliseerd, dan kan het echte werk pas beginnen. Sniper Elite V2 neemt de kunst van het sluipschutten erg serieus en afhankelijk van de moeilijkheidsgraad dient er rekening gehouden te worden met allerlei factoren. Op lange afstand spelen de ballistiek van de kogel, maar ook de wind een rol. En beweegt je doelwit, hou er dan rekening mee dat een kogel van een M1903 Springfield ‘slechts’ 853 meter per seconde gaat. In de tijd dat de kogel onderweg is, kan je doelwit zich al op een heel andere plek bevinden.

Doelwit gelokaliseerd? Beweging, wind en ballistiek ingecalculeerd? Adem ingehouden voor een extra stabiel schot? Dan kan de trekker worden overgehaald! Naar voorbeeld van Max Payne wordt in slow motion in beeld gebracht hoe de kogel de loop van het geweer verlaat, door de lucht suist en zich in de schedel van het doelwit boort. Wat volgt is een ongelooflijk vet, Crime Scene Investigation-achtige animatie van de kogel die ook echt de schedel penetreert, stukken schedel en tanden verbrijzelt of in geval van een schot in het lichaam organen aan stukken scheurt. Compleet met bijpassende geluiden. Bevinden twee vijanden zich achter elkaar en time je het schot heel goed, dan tuimelt de kogel op fraaie wijze uit het ene lichaam om de weg van verwoesting voort te zetten in het volgende. De anatomie van een menselijk lichaam was nog nooit zo interessant.

Tenminste, bij de eerste paar kills. Dan is het nog tof om te zien hoe een oogbol van zijn plaats wordt gedrukt, hoe een kaak in tweeën wordt gespleten of hoe een lever wordt doorboord, maar na een kill of tien is het leuke daar ook wel weer van af. En omdat de kill-animaties enigszins willekeurig worden ingezet en niet door te klikken zijn, maakt de verbazing, ontzetting en bewondering voor een goed schot al snel plaats voor lichte irritatie. Die verveeldheid treedt al op na een missie of drie á vier, terwijl de game meer dan tien missies telt. Dat geeft wel aan hoe houdbaar Sniper Elite V2 daadwerkelijk is.

Maar ook OSS-agent Fairburne bevindt zich niet zomaar op de perfecte vantage point en dus bestaat de game uit meer dan door je vizier turen en zien hoe lichamen intern bezwijken door een kogel. Gewapend met een Thompson of een gedempt pistool en een rugzak vol overige – vooral explosieve - attributen beweegt Fairburne zich door de kapotgeschoten straten van Berlijn. Door deze uitrusting is elke situatie zowel actievol als stealthy te benaderen, maar andere factoren zorgen ervoor dat geen van beide stijlen echt succesvol uitpakt.

De game moedigt sneaken het meest aan. Door steentjes te gooien zijn vijanden eenvoudig af te leiden. Nekken breken gebeurt met één druk op de knop en wie van stijlvolle vallen houdt, plaatst een strategische trip mine. Met een steentje trek je de aandacht van een nazi en één explosie later ben jij van een pottenkijker verlost. Jammer genoeg is de besturing veel te stroef om gemakkelijk ongezien door gebouwen te manoeuvreren. Om hoekjes kijken is er niet bij, Faiburne blijft dikwijls met zijn wapen achter een deurpost hangen en de AI is dramatisch en onvoorspelbaar. Vijanden patrouilleren vaak genoeg stoïcijns door terwijl er letterlijk een meter náást hen een kameraad zijn MP40 al leeg aan het schieten is. Op andere momenten zien ze je op miraculeuze wijze gewoon zitten terwijl je je achter een auto of muur hebt verschanst. Er is geen pijl op te trekken.

Samen snipen Samen snipen is dankzij de coöperatieve multiplayermodus ook een optie. Het is aan te raden dit met een bekende te spelen, zodat je samen de spanning goed kunt delen. Haal ik de trekker over, of knal jij ‘m door z’n kop? En wie houdt die andere patrouillerende nazi in de gaten? Helaas dreunen de nadelen, vooral de stroeve besturing en de matige AI, ook in deze modus door.

Met een doorgeladen Thompson dan maar doen alsof dit een third person shooter is, is helaas ook geen optie. Wederom is de besturing stroef en totaal niet ingesteld op rennen en schieten. Zo ontbreekt er een iron sight en is de standaard crosshair veel te groot, waardoor het heel lastig inschatten is of je je doelwit wel raakt. Bovendien wisselt de framerate op de meest willekeurige momenten tussen 30 en 60 frames per seconden, wat sprintjes tussen schuttersputjes niet ten goede komt. Munitie voor je machinepistool is daarnaast schaars en bovendien ben je heel snel dood. Nu zou dat laatste geen ramp zijn - het verraadt dat deze game stealthy gespeeld moet worden - maar zoals gezegd is het stealth-aspect van deze game te slecht uitgewerkt om ook daadwerkelijk zo te spelen.

Niet alleen uit de matig uitgewerkte gameplay blijkt dat Sniper Elite V2 geen hoogvlieger is, ook genoeg cosmetische factoren wijzen hierop. Het opvallendst zijn de animaties van het hoofdpersonage, die je, omdat het een third-person game is, bijna altijd in beeld ziet. Het lichaam van de beste man bestaat uit twee delen, die blijkbaar volledig los van elkaar kunnen bewegen. Dat ziet er tamelijk vreemd uit. Zijn krampachtige loopje verandert daardoor bovendien op willekeurige momenten in een vreemde moonwalk en hij zit voortdurend met zijn kont te wiebelen. De omgevingen zijn daarnaast erg ongedetailleerd en bestaan vooral uit hoopjes bakstenen en half ingestorte muren. Tot slot zijn de geanimeerde tussenfilmpjes van betreurenswaardige kwaliteit. Deze hadden net zo goed in-game getoond kunnen worden, het zou er in beide gevallen niet al te best uit zien.

Sniper Elite V2 is bij vlagen een hele toffe snipergame die de spanning uit films als Enemy at the Gates goed na weet te bootsen, maar over het algemeen balanceert de game tussen een slechte stealthgame en een matige third-person shooter. Geen schot in de roos, zoveel is duidelijk.

Cijfer: 6

Pluspunten:

Realistische benadering sluipschuttenOngelooflijke toffe kill-animaties