Review: Game-review: 'Sonic Dash Review'

Voor Sonic lijken de gloriedagen in een ver verleden te liggen. Tegenwoordig spendeert de blauwe held zijn dagen op het tenniscourt, al racend achter het stuur en onlangs nog stuiterend in Sega’s Doodle Jump-kloon Sonic Jump. Net als deze laatste game is Sonic Dash een game voor iOS en Android, maar gelukkig doet Sonic dit keer waar hij het allerbeste in is: keihard rennen.

Voor deze gelegenheid heeft Sega leentjebuur gespeeld bij het immens populaire mobiele genre: endless runners. Een genre dat eigenlijk gemaakt lijkt voor Sonic (of andersom) en ook goed aanvoelt. In Sonic Dash hangt de camera achter Sonic die alsmaar vooruit rent. Door naar links of rechts te swipen beweeg je over drie banen, naar boven en onder swipen gebruik je om te springen en te rollen. Met deze simpele besturing spring je over obstakels heen, ontwijk je pilaren, verzamel je ringen en versla je vijanden. Het verslaan van vijanden levert bovendien extra punten op. Door vijanden achterelkaar te verslaan of vanuit de lucht aan te vallen zijn combo’s te maken en extra punten te verdienen.

Belangrijk tijdens dit eindeloze gehol is dat Sonic Dash qua presentatie de perfecte audiovisuele snaar weet te raken. Seaside Hill is volgestopt met felle kleuren en ziet er heerlijk uit. Dit komt mede door een nostalgische herkenbaarheid: met gigantische loopings, spikes, rode springplanken, badniks en de kenmerkende geluiden zoals het ploffen van vijanden en het gerinkel van muntjes.

Hoe mooi en Sonic Dash ook is, de stap naar de mobiele platformen heeft een keerzijde. Zo is Seaside Hill de enige stage waar je doorheen zoeft. Daarnaast moet je om een hogere score te krijgen ‘levelen’, wat je doet door drie opdrachten uit te voeren. Deze opdrachten verschillen van het maken van verschillende combo’s tot het verzamelen van een x aantal muntjes. Ook levert het voltooien van opdrachten rode muntjes op, waarmee je ‘continues’ en nieuwe personages koopt. Doordat je veelvuldig dood gaat en het verdienen van (rode) muntjes tergend langzaam gaat, leunt de game erg naar ‘verplichte’ betaalde aankopen. Voor het kopen van Amy, Knuckles of Tails moet je ook heel lang sparen of een pakket rode muntjes aanschaffen. Jammergenoeg voelt dit aan als geldklopperij, daar alle personages precies hetzelfde spelen en slechts een simpele ‘skin’ zijn.

Deze game is gespeeld op een iPhone 4 en iPad Mini.

Sonic is eigenlijk altijd al een soort van endless runner geweest en Sonic Dash past hierin dan ook perfect thuis. Dankzij de makkelijke besturing ren je heerlijk door de herkenbare kleurrijke omgevingen. Betreurenswaardig is dat de game meerdere omgevingen mist en de extra personages weinig toevoegen. Daarnaast duwt de game je erg snel richting in-app aankopen, wat als een donkere wolk boven het vrolijke geheel hangt.

Cijfer: 6

Pluspunten:

Gameplay gemaakt voor SonicKleurrijke Sonic-look