Review: Game-review: 'Spelunky - Frustrerend verslavend'

Met samengeknepen bilspieren en een hart dat klopt in je keel daal je in Spelunky steeds dieper af in een vervloekt grottenstelsel. Achter het charmante stijltje van deze game schuilt namelijk een duivels spel die je, voordat je erg in hebt, in je greep heeft.

thijs barnhard

Spelunky is namelijk een roguelike, een game die iedere keer dat je hem speelt weer net iets ander in elkaar steekt. Wanneer je het loodje legt wijzigt het grottenstelsel zichzelf waardoor je, wanneer je het opnieuw probeert, de levels compleet anders in elkaar steken. Simpelweg alle gevaren in een gebied uit je hoofd leren levert je niets op want geen enkele speelbeurt is in Spelunky hetzelfde.

De kleine avonturier die het grottenstelsel verkent opzoek naar rijkdom en schatten heeft niet alleen geen idee van wat hem te wachten staat, hij is ook nog eens behoorlijk kwetsbaar. Een te hoge val, een botsing met een agressieve spin of een pak slaag van een holbewoner, ze zorgen er allemaal voor dat je verblijf in de vervloekte grot heel snel voorbij is.

Spelunky lijkt op het eerste gezicht dus een schattige 2D-platformer, maar het tegenovergestelde word je al snel duidelijk. Wanneer je eenmaal van deze schrik bent bekomen en je je lakse speelstijl van andere ren- en springgames hebt afgeleerd wacht er in Spelunky een hele andere ervaring op je. Een ervaring waarin je constant voorzichtig bent en waarin je de hele tijd risico’s afweegt. Snaai je het gouden beeldje mee voordat je een level verlaat met het risico dat je een enorm rollend rotsblok achter je aan krijgt of vlucht je regelrecht naar de uitgang?

Hoewel het soms lijkt alsof alles en iedereen in de grotten het op jouw gemunt heeft, zijn er ook enkele vriendelijke lichtpuntjes. Met een beetje geluk kom je bijvoorbeeld winkeltjes tegen waar je je verzamelde goudstaven en edelstenen in kunt wisselen tegen wapens zoals een machete en een shotgun die net wat effectiever zijn dan je eigen minuscule zweepje. Bommen en touwen zijn daarnaast ook verplichte kost voor wie ver wil komen in de grottenstelsels. Met bommen kun je nieuwe, snellere wegen openen naar de uitgang en met touwen kun je omhoog klimmen wanneer je jezelf in een doodlopend eind hebt weten te werken.

Misschien nog wel belangrijker zijn de dames in gevaar, die ook op willekeurige momenten in de grotten opduiken. Breng je ze in veiligheid naar de uitgang van een level dan geven ze je een kusje en krijg je een extra hartje waardoor je één keer extra geraakt kan worden voordat je de pijp uit gaat.

Doodgaan is aan de orde van de dag in Spelunky. Het spel kent bovendien geen checkpoints of savepunten waardoor je naar het begin van de grotten terug wordt gegooid als je doodgaat. Zo begin je weer in de mijnen waarna je na vier levels terecht komt in een ondergrondse jungle. In de gangen tussen de gebieden wordt niet alleen de waarde van je opgeraapte schatten opgeteld, maar kom je zo nu en dan ook een mannetje tegen die voor een (hoge) prijs een tunnel graaft die je kunt gebruiken als afsnijding. Zo kun je de mijnen op een gegeven moment overslaan en direct in de jungle beginnen.

Spelunky wil echter nooit echt makkelijk worden. Het heeft zelfs bepaalde voordelen om niet halverwege te beginnen, maar gewoon vanaf het originele begin te starten. Je hebt het in de eerste levels niet alleen makkelijker, je verzamelt ook meer schatten en voorwerpen die met name in de latere levels goed van pas kunnen komen.

De willekeurigheid waarmee alles gebeurt in deze game is in dat opzicht zowel een vloek als een zegen. Saai of eentonig worden de omgevingen niet want je komt in iedere gebied weer andere dingen tegen, maar het zorgt er ook voor dat geluk een soms net wat te grote rol speelt. Soms word je door een gebrek aan bommen gedwongen door een gang vol monsterlijke spinnen te wandelen en je komt ook niet altijd een winkel tegen met dat ene voorwerp waar je zo hard naar opzoek bent.

undefined

O.G. Spelunky

Op XBLA kost Spelunky 1200 Microsoft Points. Zit je echter een beetje krap bij kas dan kan je ook de originele Spelunky gratis en voor niets downloaden voor je PC. Je mist dan wel de multiplayer, de mooiere graphics en een heleboel andere toevoegingen, maar het idee is hetzelfde.

Ondanks het feit dat de geluksfactor zo nu en dan een net wat te grote rol speelt voelt Spelunky nooit echt oneerlijk. Wie voorzichtig speelt en zuinig omgaat met bommen en touwen komt al een heel eind. De mogelijkheid om met vier man de vervloekte grot te doorlopen is daarom een beetje een overbodige toevoeging. Probeer maar eens met drie vrienden op je hielen exacte sprongen te maken of net de juiste muur op te blazen zonder zelf in de explosie betrokken te raken. Het gebrek aan splitscreen, waardoor je de hele tijd bij elkaar in de buurt moet blijven, maakt het net wat te chaotisch.

De deathmatch-modus komt veel beter uit de verf. In deze speelstand maak je je vrienden of wat bots het leven zuur in een ietwat krappe arena. De resulterende chaos doet nog het meeste denken aan de waanzin van Bomberman’s multiplayer, maar zo spannend of diepgaand als de singleplayer wil het niet echt worden.

Spelunky is bij vlagen frustrerend en moeilijk, maar weet door steeds nieuwe willekeurig samengestelde levels je steeds weer terug te lokken. Net als bij de honderden schatzoekers die je voor zijn gegaan wordt het vervloekte grottenstelsel een obsessie die je pas los laat wanneer je eindelijk die lang gezochte schat hebt gevonden.

Cijfer: 8½

Pluspunten:

undefined