Review: Game-review: 'Starhawk - Multiplayer shooter met eigen gezicht'

Games hoeven niet altijd (r)evolutionair te zijn om plezier te bieden. Starhawk bijvoorbeeld, het onofficiële vervolg op Warhawk, doet weinig nieuws. Het flirt met de Battlefield-serie, bevat een knipoog naar de Onslaught-modus uit Unreal Tournament en heeft hier en daar wat RTS-invloeden. Nooit eerder was het in een game echter zo belangrijk om het luchtruim in de gaten te houden. Voor je het weet dondert er namelijk een garage op je hoofd.

rob van der leek

In de wereld van Starhawk is het slagveld voortdurend in beweging. Dat heeft niet alleen te maken met de soldaten die hun oorlogen uitvechten op de verscheidene planeten, maar ook met de enorme ruimteschepen die beide legers voortdurend voorzien van nieuwe troepen. Spawnen betekent niet langer dat je simpelweg in je thuisbasis ‘verschijnt’. Zodra je het loodje legt kies je een punt op de kaart en vervolgens word je in een soort space pod keihard ter aarde geschoten. Als je het daarbij presteert om op een vijand te landen is dat natuurlijk extra mooi meegenomen.

Veel belangrijker is dat niet alleen spelers vanuit de ruimte op het speelveld gedropt worden, ook verschillende defensieve en offensieve hulpmiddelen zijn op te roepen. Zolang je genoeg Rift Energy hebt kun je allerhande voorwerpen uit de hemel laten storten; van simpel afweergeschut tot aan complete bunkers en wachttorens. Starhawk bevat geen classes maar laat de speler vrij in zijn speelstijl. Ben je van het grove geschut? Dan roep je een garage op die tanks produceert en overdonder je de vijand met flink geweld. Wat defensiever aangelegd? Dan plaats je een bunker op een strategisch punt en belaag je aanvallers met raketwerpers en afweergeschut. Zolang je genoeg Rift Energy hebt, staat het gebouw van jouw keuze binnen vijf seconden voor je neus.

Starhawk oogt als een echte multiplayer only-game - en dat is het eigenlijk ook wel, je koopt deze game vooral voor de online functies - maar er is absoluut aandacht besteed aan de singleplayer-ervaring. Daarin neem je de rol van Emmett Graves aan, een huurling die terugkeert naar zijn woonplaats White Sands waar hij het opneemt tegen de gemuteerde Outcast. Afijn, het dertien-in-een-dozijn verhaal blijft niet echt hangen, maar de singleplayer is wel een goede plek om alle facetten van Starhawk te leren kennen. De verschillende gebouwen worden door de missies heen uitgelegd en zo kom je erachter welke strategische voordelen ze opleveren.

Maakt dat van Starhawk ook een strategische game? Nee, maar dat heeft vooral te maken met het psychologische fenomeen dat ik maar even het Battlefield-syndroom noem. Tenzij je in een clan speelt, is het namelijk nog altijd pijnlijk duidelijk hoe egoïstisch spelers een game als deze spelen. Slechts heel sporadisch zie je wat mensen samenwerken, maar doorgaans is het every man for himself wat de klok slaat. Dat kan misschien te maken hebben met het feit dat het aantal spelers met een microfoon nog altijd redelijk laag is op de PlayStation 3, en andere vormen van communicatie zijn er niet in de game. Dat maakt voor het speelplezier gelukkig niet zoveel uit, maar een beetje tactiek en teamwork zijn hierdoor ver te zoeken.

Toch, wanneer je plaatsneemt op een speedbike en er ineens western-muziek door je speakers galmt, dan neem je de minpuntjes voor lief en voelt het rondracen op een stoffige planeet, ijzige vlakte of kil ruimtestation toch wel erg lekker. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de mecha’s die in ware Transformer-stijl in een straaljager veranderen. Hiermee vecht je gave dogfights uit die bijna een game op zich kunnen vormen.

Starhawk is zo’n typische game die als leuk tussendoortje te bestempelen is. Hoewel Starhawk helaas niet voor het zachte prijsje als voorloper Warhawk aan te schaffen is, biedt het spel wel lekkere no-nonsense actie en is het oproepen van gebouwen uniek genoeg om het interessant te houden. Zeker een aanrader als je eens wat anders wilt dan de zoveelste Call of Duty.

Cijfer: 8-

Pluspunten:

Oproepen van gebouwen is origineel en werkt goedDogfights erg vermakelijkUitgebreide tutorial in vorm van de singleplayer