Review: Game-review: 'Stealth Inc.: A Clone in the Dark Review'

Met een groene bril op de snufferd via schaduwen je een weg langs vijanden banen. Splinter Cell? Dat zou je denken, maar boven dit artikel prijkt de naam Stealth Inc.: A Clone in the Dark, een sluiperige puzzelplatformer die zichzelf niet te serieus neemt.

lars cornelis

Het is ook wat, als robotje opgestart worden in een fabriek waar alles en iedereen je direct weer van je leven wil beroven. Tijd om na te denken en kritische vragen te stellen (zoals: waarom wil iedereen mij dood hebben!?), is er niet. Motivering om zo snel mogelijk heelhuids weg te komen, is er wel als je getuige bent van hoe een soortgelijk robotje bruut geplet wordt. Wegwezen!

‘!’

Het is vooral zaak niet gezien te worden door de moordlustige drones of camera’s die meestal dodelijke lasers of alles verpulverende muren in beweging zetten. Gelukkig ben je in de schaduwen volledig veilig en dat wordt extra duidelijk gemaakt doordat de speciale Stealth bril op je voorhoofd dan groen kleurt. Bij deels zichtbaarheid kleurt deze oranje en als iedereen je kan zien, is hij rood. In de schaduwen blijven is echter makkelijker gezegd dan gedaan. De fabriek is her en der goed verlicht (damn you Philips!) en lampen kapot schieten zoals mede-groene brillendrager Sam Fisher, is niet mogelijk. Hersens aan het werk zetten en met de juiste objecten schuiven dus, om zo toch de benodigde schaduwen te creëren!

Maar… ook dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Een beetje moeten nadenken is natuurlijk helemaal niet erg, maar net als het redelijk vergelijkbare Escape Plan is Stealth Inc. vaak gebouwd rondom trial and error. Het is altijd wel duidelijk dat er een knopje ingedrukt dient te worden, maar wat er vervolgens gebeurt is keer op keer weer een verrassing. Lasers springen spontaan aan en platformen beginnen te bewegen en alleen een geoefende Jedi beschikt over genoeg reflexen om niet keer op keer geplet, kapot geschoten of gevaporized te worden. En dan lacht de game je ook nog in het gezicht uit door op muren teksten te laten verschijnen als “Veel gemaakte fout” of “Was dat nou zo moeilijk?”. Nu ja, dat doorbreken van de vierde muur kunnen we dan wel weer waarderen. Maar telkens weer doodgaan blijft nodeloos frustrerend. We staan liever vijf minuten stil om echt na te denken, dan dat we vijf minuten om de haverklap het loodje leggen en slechts stapje voor stapje dichterbij de uitgang komen.

Niet onopgemerkt

Jammer, want de game is verder markant genoeg om niet onopgemerkt aan ons voorbij te gaan. Met al meer dan zestig standaard levels (en wie Stealth Inc. vroeg aanschaft ontvang ook nog een gratis DLC met zo’n twintig extra levels!) heeft de game genoeg om het lijf om langdurig te vermaken en dan zijn er ook nog eens nieuwe robotjes vrij te spelen. Zo zijn er andere robotjes die tijdelijk onzichtbaar kunnen worden. Daardoor is het op een later tijdstip weer interessant om een level nog eens te spelen en een nieuwe poging te wagen om alle verzamelobjecten te verzamelen. Misschien moeten we de game zelf ook gewoon niet te serieus nemen om toch nog veel lol aan deze game te beleven.

Stealth Inc. kan ver-schrik-e-lijk frustrerend zijn, omdat je van tevoren niet kúnt weten wat er nu weer gebeurt als je een schakelaar omhaalt. Een wisse dood ligt daardoor altijd op de loer - evenals een torenhoge bloeddruk. Ironisch is dat als de game dan de vierde muur doorbreekt en je fouten in je gezicht wrijft, hij eigenlijk op zijn grappigst is. Wie dus niet té zwaar weegt aan keer op keer weer doodgaan, leren van gemaakte fouten en nog een potje meer doodgaan, kan flinke lol beleven aan deze forse game.

Cijfer: 7

Pluspunten:

Heel veel content Scherpe humorIngenieuze levels