Review: Game-review: 'The Wolf Among Us Episode One: Faith Review – Grimmig sprookje '

Telltale Games is al jaren bezig om het adventure-genre weer op de kaart te zetten. Dit probeerde de studio met gelouterde series als Sam & Max en Monkey Island, en populaire franchise zoals Back to the Future en Jurassic Park. Toch kwam de echte doorbraak voor de ontwikkelaar pas vorig jaar. The Walking Dead combineerde namelijk een simpele besturing met een spannend verhaal en ingrijpende emotionele beslissingen. Dit bleek een gouden combinatie, die de vijf episodes die de game rijk is bij verschillende media zelfs als game van het jaar de boeken in liet gaan. Het is dan ook niet gek dat Telltale Games dezelfde formule gebruikt voor de eerste episode van The Wolf Among Us: Faith.

De wereld van Fables

The Wolf Among Us speelt zich af in de wereld van de sinds 2002 lopende DC comic-reeks Fables. Het door zombies geteisterde Alabama uit The Walking Dead is verruild voor de met neon belichte straten van een grimmig New York. Hierin draait het om een gemeenschap van ‘Fables’. Dit zijn sprookjesfiguren en magische wezens uit folklore van weleer die in de normale wereld tussen de mensheid proberen te bestaan: personages die iedereen van kinds af aan kent, zoals Sneeuwwitje, Roodkapje en Belle en het Beest. De wereld van Fables verschilt echter nogal met de verhalen waar wij deze betoverende figuren uit kennen. Het is een duistere variant, waarin de scheldwoorden je om te oren vliegen, er gezopen en gerookt wordt, en waar agressie en bloederige moorden een prominente rol zijn toebedeeld. Bovendien biedt de wereld van Fables een veel diepgaander en ingewikkelder verhaal dan bijvoorbeeld bij The Walking Dead het geval was.

Ben je niet bekend met de comics dan opent zich een fantastische nieuwe wereld voor je. Mocht je de reeks wel gelezen hebben dan is The Wolf Among Us een feest van herkenning en biedt de game zelfs voor de meest hardcore fan enkele opzienbarende verrassingen. In deze grimmige wereld speel je Bigby Wolf: de grote boze wolf en bovendien de sheriff van de Fables-gemeenschap. Als sheriff stuit je in het begin van de game op een gruwelijke moordzaak; vervolgens ontpopt de game zich als een meeslepend, twee uur durend, interactief detective-avontuur.

De grote boze wolf

Net als voorgaande games van Telltale verandert de uitkomst van het verhaal aan de hand van de keuzes die je maakt, zijn er tijdgebonden dialogen waarin je kunt kiezen wat je wilt zeggen en jaag je op hints in de omgeving om erachter te komen wat er precies gaande is. De keuzes die je hierin maakt zijn dus belangrijk voor het verloop van het verhaal. In The Walking Dead waren deze keuzes voornamelijk gebaseerd op het onderhouden van relaties om te overleven. In The Wolf Among Us moet Bigby zich bewijzen als een betrouwbare sheriff en de reputatie als ‘big en kleine meisjes’-etende wolf van zich afschudden. Daarvoor zijn de relaties die je met de personages opbouwt van levensbelang, omdat deze later nog in je voor- of nadeel zullen werken. Zo is er een groot verschil tussen een vriendelijke verbale aanpak en de non-verbale aanpak waarbij de ‘echte’ wolf zich een klein beetje laat zien.

Deze duistere kant zie je vaker terug. Dit komt met name omdat The Wolf Among Us zich meer op actie focust dan The Walking Dead. Hierdoor zijn er meer quick time events met de nodige achtervolgingen en vechtpartijen die voor een aangename afwisseling zorgen. Helaas bevat de Xbox 360-versie dezelfde technische valkuilen waar The Walking Dead ook last van had en dit keer lijken deze nog erger te zijn geworden. Zo zijn er lange laadtijden en korte haperingen die de spanning tijdens intense momenten af en toe volledig verpesten.

Een goede start

Gelukkig wordt dat goedgemaakt doordat The Wolf Among Us er fantastisch uitziet. Het schaduwgebruik zorgt voor een duistere film noir-tint die zich in combinatie met de door neon verlichte straten perfect leent voor een detective-verhaal. Bovendien levert Telltale wederom uitmuntend ‘camerawerk’ waardoor enkele scenes veranderen in prachtige kunststukken. De uitstekende voice-acting en soundtrack vullen het geheel aan.

Ten opzichte van The Walking Dead zijn er enkele kleine maar belangrijke toevoegingen. Zo is het mogelijk om (met de rechter trigger) sneller te lopen, is er eindelijk een optie om de besturing op invert te zetten en weegt te laat of misdrukken tijdens actiescènes minder zwaar. Met name dit laatste is kenmerkend voor de richting die Telltale Games met The Wolf Among Us op gaat. Qua gameplay biedt deze eerste episode, net als The Walking Dead, namelijk heel weinig: je kijkt en luistert meer dan je daadwerkelijk speelt. Daar moet je natuurlijk van houden. Aan de andere kant is het verhaal meeslepend, met fascinerende personages en bovendien genoeg potentie voor toekomstige episodes.

Deze game is gespeeld op de Xbox 360.

The Wolf Among Us begint veelbelovend. Episode 1 is een meeslepend detective-avontuur vol intrigerende personages, prachtige locaties en ingrijpende keuzes. De veelvuldige actiescènes zorgen voor de nodige afwisseling, al gaat dit helaas gepaard met enkele haperingen en lange laadtijden. Telltale zet de succesformule van The Walking Dead voort, met een universum waar nog ongelofelijk veel uit te halen valt in de vervolgepisodes.

Cijfer: 7½

Pluspunten:

Prachtige visuele stijlMeeslepend detective-verhaalHeerlijke Fables-wereldUitstekende voice-acting