Review: Game-review: 'WRC 4 Review - Zit vast in de modder'

Het rallygenre beleefde op de vorige generatie spelcomputers zijn hoogtepunt met Colin McRae Rally en de WRC-serie. Die WRC-games werden destijds door Evolution Studios gemaakt, dat zich uiteindelijk bezig ging houden met Motorstorm. Sinds 2010 wordt de serie gemaakt door Black Bean Games, de studio die ook verantwoordelijk is voor de MotoGP-games.

Black Bean staat niet bekend als studio die uitmuntende kwaliteit aflevert, maar hooguit elk jaar een aardig nieuw deel in een bestaande serie. WRC 4 is daar een aardig voorbeeld van: de game is gewoonweg niet zo goed. Qua modi blinkt de rallytitel nergens uit. Je hebt de mogelijkheid om een complete rally te spelen, een enkele stage, proberen online tegen anderen te racen (wat je niet gaat lukken in verband met een gebrek aan spelers) en een carrière. De laatste modus is uiteraard het interessantst. Hierin maak je je eigen coureur aan en krijg je de kans om je op te werken tot ster in de rallywereld.

Uit je neus vreten

Je begint in de carrièremodus onderaan de ladder met het WK voor jongeren. In twee rally's moet jij bewijzen bij de top te behoren. Voor elke rally krijg je een bepaald doel (zesde of hoger finishen en je rivaal achter je houden) en wanneer dat lukt vergaar je famepoints, waarmee je uiteindelijk een contract voor een volwaardig team verdient en daar een volledig seizoen mag afleggen. Doe je dat vervolgens naar behoren, dan kom je uiteindelijk in de hoofdklasse van de WRC terecht en ga je voor kampioenschap der kampioenschappen.

Het is een duidelijk pad, maar ook één zonder franje. Uitdaging is ver te zoeken, omdat je tijdens elke stage tussen de vijf en vijftien seconden sneller bent dan de nummer twee. Halverwege de rally kun je dus even rustig uit je neus vreten voordat de tegenstanders aan komen kachelen. De uitdaging haal je voornamelijk uit je eigen gestelde doelen. Zo wil ik haarspeldbochten met de handrem altijd zo perfect mogelijk doorkomen en blijf ik van de flashback-mogelijkheid (waarbij je de de tijd een stukje terugspoelt om een crash ongedaan te maken) af. Fouten die ik maak, neem ik voor lief en schade repareer ik tussen de stages door. Ik lig dan ook niet wakker van de strafseconden die ik krijg omdat ik langer dan een uur aan reparatietijd hebt. Sterker nog, het is voor mij de enige manier om het nog enigszins spannend te houden.

Verre van optimaal

Dat is jammer, want het racen zelf is degelijk in WRC 4. Het is lekker om door de sneeuw te rijden en te voelen hoe in een middelflauwe bocht de achterkant van je auto wegglijdt, om vervolgens je bolide door tegen te sturen zonder verlies van snelheid op de weg weet te houden. Ook het gevoel voor snelheid is in orde, maar zodra je met plankgas op een bocht afrijdt en vervolgens keihard remt, remt niet alleen je bolide, maar kakt ook de framerate enorm hard in. Daardoor time je soms compleet verkeerd, met als gevolg de nodige frustraties. Een ander irritatiepunt zijn de ouderwets lange laadtijden, die met gemak tegen een halve minuut aanlopen voor het laden van een race die je meestal tussen de drie en vier minuten voltooit. De balans daarvan is verre van optimaal.

Deze game is gespeeld op de Xbox 360

WRC 4 is een racegame die prima rijdt zolang de framerate stabiel blijft, maar voor de rest behoorlijk gehinderd wordt door technische problemen en een gebrek aan inspiratie. De game biedt niet meer dan wat je standaard van een racegame zou verwachten, valt in de carrièremodus helaas snel in herhaling en is gewoonweg te makkelijk. Deze game kun je het beste gewoon in de modder gooien, daar voelt hij zich thuis.

Cijfer: 5

Pluspunten:

Racen is wel lekker