Review: Game-review: 'Zoo Tycoon Review – Zo tam als een tijger'

Zoo Tycoon belooft je de dierentuin van je dromen te laten maken. Een kinderdroom voor velen. Voor mij zou dat een park zijn waarin je met een fles rum op de rug van olifanten tussen de leeuwen kunt lopen, waar je naakt tussen de haaien mag zwemmen en vervelende kinderen in het krokodillenreservoir worden gegooid. In Zoo Tycoon hebben ze er een iets beschaafdere variant op bedacht. Een variant waarin dieren niet in kooien zitten, ze geadopteerd worden en uiteindelijk weer in het wild worden vrijgelaten.

Kinectimals 2.0

Om deze creatie tot leven te laten komen zijn er in Zoo Tycoon twee perspectieven van waaruit de game te spelen is. Een bovenaanzicht en een third-person-perspectief. Deze laatste klinkt interessant en laat je als een dierenverzorger door je eigen park rondlopen. Zo zijn alle dieren van dichtbij te bekijken en is het mogelijk om interactie met deze beestjes te hebben. Met behulp van de Kinect (natuurlijk kan dit ook zonder) geef je appels en bananen aan je giraffen, spuit je het stof van je neushoorns en olifanten en trek je gekke gezichten naar de chimpansees.

De animaties van de dieren en de interactiemogelijkheden zien er allemaal uitstekend uit. Dat ontwikkelaar Frontier Developments voorheen verantwoordelijk was voor Kinectimals, waar je ook al aan de slag kon met schattige dieren, is dan ook geen verrassing. Deze korte handelingen, die eigenlijk hele kleine mini-games zijn, zijn zeer aandoenlijk. Helemaal wanneer je met één van de babydiertjes aan de slag gaat. Het is echter jammer dat dit niet met alle dieren mogelijk is, maar alleen met de bekende dieren zoals de leeuwen, olifanten en apen. Hierdoor is de lol er ook al snel van af, helemaal wanneer de beestjes precies hetzelfde reageren als je ze voor de tiende keer een appel toereikt.

Zoo Management

Uiteraard bestaat de game niet alleen uit het spelen met je dieren, maar ook uit het bouwen en managen van je dierentuin. Dit doe je vanuit het andere cameraperspectief, wat een stuk praktischer is en waarin jouw park van boven te bekijken is. Op deze manier kies je wat je wilt bouwen en je zet dat vervolgens ergens neer. Dit kan verschillen van een jungle vol met apen of een savanne met leeuwen tot hamburgerstalletjes en toiletten. Je hoeft daarbij niet druk te maken over de infrastructuur van je park, want wegen en bijhorende bomen worden automatisch voor je neergezet. Het enige waar je wel rekening mee moet houden is dat bezoekers niet te ver hoeven te lopen om iets te eten of naar het toilet te moeten. Dit zorgt nooit voor echte kopzorgen, maar tegelijkertijd haalt het ook enige vorm van uitdaging uit de gameweg.

Heb je echter een habitat gekozen om je dieren in te plaatsen dan laat je via een paar simpele handelingen een dier naar keuze per helikopter afleveren. Hierbij heb je de keuze uit een berg dieren die allemaal verdeeld zijn in verschillende subcategorieën. Kijk we daar iets beter naar, dan komt het erop neer dat je globaal gezien uit negen diersoorten kunt kiezen. Weliswaar zijn er nog enkele kleine behuizingen waarin je kleinere dieren zoals luiaards, papegaaien en pauwen bij elkaar kunt zetten, maar het aantal dieren is toch wat karig. Daarnaast is het ook maar bij enkele dieren mogelijk om ze bij elkaar te plaatsen, wat ook zorgt voor weinig variatie in je dierentuin. Dat je in Zoo Tycoon geen ijsbeer en een tijger in één hok kunt stoppen spreekt voor zich.

Mismanagement

Deze beperkingen komen ook terug in andere elementen. Zo is het aantal technologieën die je kunt onderzoeken om je park beter te laten lopen minimaal en mist Zoo Tycoon enige vorm van micromanagement. Als je bijvoorbeeld de prijs van een ijsje wilt bepalen dan kan dit, maar hierbij heb je alleen de keuze tussen een laag, gemiddeld of hoog bedrag. Hoeveel dit is zie je pas nadat je het hebt ingesteld. Het missen van deze kleine details in combinatie met het niet zelf kunnen inrichten van je park zorgt ervoor dat je nooit echt het gevoel hebt je eigen dierentuin aan het bouwen te zijn.

Daarnaast zijn er nog meer tekortkomingen die ervoor zorgen dat je niet volledig van je dierentuin kunt genieten. Zo zit er een limiet aan het aantal verschillende attracties die je kunt neerzetten. Hierdoor is het al vrij snel niet mogelijk om verder te bouwen en is het maken van een gigantische dierentuin uit den bozen. Ook zorgt de menustructuur op den duur voor de nodige irritaties. In het begin lijkt het nog uitstekend te werken, maar wil je sneller en meer dieren gaan bouwen dan komt de aap uit de mouw. De meerdere lagen van menu’s werken onoverzichtelijk en uiterst omslachtig. Voor het plaatsen van drie giraffen ben je al snel een stuk of vijfentwintig menu’s aan het doorklikken. Een interface die gestroomlijnder en sneller had gewerkt zou dan ook meer dan welkom zijn.

Deze game is getest op de Xbox 360.

Het rondlopen in je eigen dierentuin en het spelen met je dieren is een van de leukste elementen van Zoo Tycoon. Met de ontwikkelaar van Kinectimals achter het stuur komt dit dan ook niet als een verrassing. Jammer genoeg lijkt hierdoor de focus op het echte management- en bouwproces verdwenen te zijn. Het aantal dieren dat je kunt plaatsen is te beperkt, de menu’s werken omslachtig en enige vorm van micromanagement is ver te zoeken. Die dierentuin uit je dromen? Daar moet je nog maar lekker even van blijven dromen.

Cijfer: 6

Pluspunten:

Interactie met je dierenRondlopen in je dierentuin