Review: Gamereview: 'Grid 2'

Grid 2 is helaas alweer een inwoner van het overbevolkte sequel-land. Akkoord, de aandeelhouders moeten gepaaid worden en de budgetten zijn torenhoog, maar kunnen er niet wat meer creatieve risico’s genomen worden? Of kan dat enkel nog wanneer een ontwikkelaar solo vliegt en zijn zachte waren als onafhankelijketitel aanbiedt? Gelukkig mijdt ontwikkelaar Codemasters protserige poenpakkerij om ‘Grid 2’ alsnog als fris en origineel te presenteren.

Oudere HUMO-lezers (dit blad is tenslotte 77 jaar jong) herinneren zich zeker nog de fantastisch gezellige ‘Micro Machines’-games op het Nintendo Entertainment System en andere consoles. Als u week wordt bij de gedachte aan zoveel spelpret uit het verleden, mag u zich enthousiast in de handen wrijven: ‘Grid 2’ is namelijk van dezelfde makers. Het geheel is uiteraard gelikter en realistischer, maar de engine (een game- én autowoordspeling voor de prijs van 1) is smeulend blijven sluimeren.

Een enthousiaste verteller is onze gids. “Come on, pal, I know you’re the best driver out there!” verzekert hij in de proloog. Visioenen van een carrière als Ryan Gosling zijn het logische gevolg. De auto gaat als allerlaatste over de finish, maar de vertelstem is niet te stuiten: “The buzz is amazing! This is gonna get us noticed!”. Serieus? In het Razzie-equivalent van de 24 uur van Zolder, vermoedelijk.

Grafisch is alles dik in orde: een mooie zonsondergang met weerkaatsend lenslicht zou op goedkeurend gebrom van J.J. Abrams kunnen rekenen. De ronkende motoren liggen lekker in het oor. Wie het afgelijnde pad verlaat, wordt meteen op de vingers getikt en teruggeflitst naar de weg. Delinquent rijgedrag is aldus verboden. Sneu, want van de norm (of de weg) afwijken, is net wat games typeert: de kans om te doen wat het echte leven niet aanbiedt. Hét verkoopsargument van ‘Grid 2’ is Flashback: de mogelijkheid om het spelverloop terug te draaien en een botsing te ontglippen. Het is echter niet meer dan een goedkoop foefje, want het haalt de vaart en het onvoorspelbare uit de race.

Als spelmodus is “de racer” niet geëvolueerd sinds ‘Pole Position’ in 1982. Het is nog steeds met de nodige opwinding van A naar B snorren. Wat ‘Grid 2’ wél doet, is het genre met de nodige adrenalinestoten als nieuw en spannend presenteren. De perceptie zegeviert triomfantelijk. Een bescheiden bank vooruit, Codemasters.