Review: Gamereview: 'The Last of Us'

'The Last of Us' laat zich niet zomaar in een genrehokje stoppen. Het is enerzijds overlevingshorror met een stevige avontuurafdronk en anderzijds een introspectieve ontdekkingsreis met schietgrage passages, of mogelijk een combinatie van beide.

Hoewel je het oor te luister kan leggen (en zo een visuele representatie krijgt van hoe dichtbij of veraf de schavuit zich bevindt), blijft het vaak tot op het confrontatiemoment spannend wie de bovenhand zal hebben. Op dergelijke momenten voel je je als speler emotioneel betrokken bij het getormenteerde hoofdpersonage Joel en wil je liefst dat hij wint. De schaarse EHBO-pakketjes en sporadische ammunitie verhogen de moeilijkheidsgraad. Gelukkig helpt Ellie, het jonge meisje dat je veilig doorheen het postapocalyptische Amerika moet loodsen, autonoom en probleemoplossend. Een enerverende escortmissie waarbij het computergestuurde personage steevast in de vuurlijn gaat staan, wordt zo handig vermeden.

Acceptatie, fatalisme en loslaten worden na verloop van tijd sleutelwoorden, want ontwikkelaar Naughty Dog (bekend van de ‘Uncharted’-reeks) is niet bang om belangrijke personages te laten sneuvelen. Dat je als buitenstaander merkt dat je na enkele uren een band hebt opgebouwd met fictieve figuren, wijst op een bijzonder scherp scenario. Het draaiboek is misschien niet overdreven origineel, maar wel goed uitgewerkt. Enkele hartverscheurende filmpjes met intens acteerwerk (trillende onderlippen, knipperende oogleden) en fenomenaal stemgebruik ondersteunen het filmisch geschreven script. Net omdat ‘The Last of Us’ bulkt van de voortreffelijke gameplay, vallen de graphics – die complementair horen te zijn – eens te meer op. Prachtige locaties en landschappen, gedetailleerde bossen, uitgebrande auto’s en verlaten terreinen dragen bij tot pixelporno van torenhoog niveau. De muziek van tweevoudig Oscarwinnaar Gustavo Santaolalla is subtiel op de achtergrond aanwezig. De originele mengeling van spookachtige melodieën en spaarzame Americana werkt veel beter dan doet vermoeden.

Minpunten? De soms te donkere omgevingen (zelfs met de helderheid van je televisietoestel én PlayStation op maximum), de gedetailleerde omgevingen die simpele objecten onvindbaar maken en slordige schrijffoutjes in de ondertiteling (too als to, bijvoorbeeld) komen in aanmerking, maar deze aanstippen is virtuele spijkers op laag water zoeken. 'The Last of Us' ademt kwaliteit van begin tot einde.