Review: Gamereview: 'Yaiba: Ninja Gaiden Z review – Heeft schijt aan alles'

Bad-ass ninja’s, duivelse demonen, kolossale mechs, chicks met dikke toeters, uiterst gewelddadig en godsgruwelijk meedogenloos; Ninja Gaiden is zonder twijfel één van de redenen geweest dat ik een Xbox heb aangeschaft. Een grafisch wonderschone game waarbij precisie, reactie en controle hoog in het vaandel staan. Yaiba: Ninja Gaiden Z speelt zich af in dezelfde wereld. Dit keer speel je niet met eindbaas Ryu Hayabusa, maar als Yaiba. Een zeer gevaarlijke ninja, die eigenlijk het tegenovergestelde is van Ryu. Hij scheldt erop los, maakt seksistische grappen en heeft schijt aan alles.

david kers

Z-erieus?
Yaiba is bovendien op zoek naar zijn tegenpool, waaraan hij onlangs in een gevecht een arm en oog verloren heeft. Beide lichaamsdelen zijn inmiddels door een mysterieuze Russische groepering vervangen door mechanische onderdelen. De wraaktocht van onze cyberninja gecombineerd met het plotseling uitbreken van een zombieplaag vormt de flinterdunne verhalende basis van Ninja Gaiden Z. Op een of andere manier zorgt het er tegelijkertijd voor dat de game zichzelf niet al te serieus neemt.

Zo wordt de stripboekachtige cel-shaded-stijl gebruikt om liters bloed over je scherm te laten spatten. Nu is er niets mis met een beetje bloed hier en daar, maar wanneer er zombies op komische wijze even in de lucht blijven hangen als ze van een flatgebouw afvallen is de serieuze bad-ass-sfeer helemaal weg. Andere grappen en grollen zoals twee tongende zombies met obesitas en gesprekken over stijve leuters komen kinderachtig en flauw over.

8-bit modus
Mocht je zo sadistisch zijn dat je toch besluit Yaiba: Ninja Gaiden Z uit te spelen (wat in 3,5 uur makkelijk kan) dan word je niet alleen beloond met enkele lachwekkende skins voor je personage, maar ook met een side-scrollende beat ‘em up waarin je onder het genot van de originele soundtrack van Ninja Gaiden voor de NES op zoek gaat naar een verloren fles sake.

Diversiteit is de norm
Yaiba: Ninja Gaiden Z begint in de eerste levels met het introduceren van een groot aantal gevarieerde vijanden: van geëlektrocuteerde en geflambeerde zombies tot pirouetterende zombieclowns en vuurspuwende zombiepriesters. Voor het vernietigen van deze vijanden beschik je over drie aanvallen: een aanval met je katana, een slag met je cybernetische arm en een ketting met een zeis eraan. Inkomende aanvallen blokkeren is niet zozeer nodig, ontwijken en button-mashen is in Yaiba: Ninja Gaiden Z de norm. Daarnaast zijn vijanden als ze op één derde van hun levensbalk zijn te vernietigen met behulp van een finish-move, die gepresenteerd wordt op God of War-achtige wijze door als een gek op een knop te rammen. Dat levert vaak weer een speciaal wapen op. Afhankelijk van het type vijand verschilt dit van het gebruik van ledematen als nunchucks, een elektrische ketting, of een kanon dat vuur of gif spuugt.

Belangrijk om te weten hierbij is dat het gebruiken van verschillende elementen een bepaalde rol speelt in de game. Zo resulteert bijvoorbeeld het gebruik van een elektrische aanval op een gifbrakende vijand een chemisch effect waardoor de zombie versteend. Deze hogere scheikunde zorgt ervoor dat er soms een hele makkelijk manier is om vijanden te verslaan. Ook is het verwerkt in enkele simpele puzzels die in Yaiba: Ninja Gaiden Z zijn verspreid. Jammer genoeg biedt deze afwisseling weinig uitdaging, omdat er maar een overduidelijke oplossing is.

Het aanbod in diversiteit aan vijanden stikt al vrij kort na de eerste levels van de game. Alle vijanden worden in ieder level veelvuldig opnieuw gebruikt en je speelt zelfs tijdens het allerlaatste eindbaasgevecht (dat overigens zo lachwekkend is dat het vermakelijk is) tegen enkele vijanden uit het eerste level. Het enige wat gedurende de levels verandert is dat vijanden sterker worden en in grotere getallen op je afkomen.

Makkelijk moeilijk
Dit zorgt er niet alleen voor dat de game ongelofelijk voorspelbaar en repetitief is, maar ook dat je snel het overzicht verliest en dat de game veelvuldige framedrops kent. De camerapositie is in veel spelsituaties zo rampzalig dat je geen idee hebt waar je je bevindt, je tegen onzichtbare muren wordt gedrukt en een ontelbaar aantal keren een frustrerende dood tegemoet ziet. Waar Ninja Gaiden in het verleden geprezen werd om zijn moeilijkheidsgraad en als je dood ging je gewoon nog niet vaardig genoeg was, is er dit keer voor een trieste en goedkope weg gekozen.

Een ander pad dat de vele chaotische slachtpartijen en het slappe verhaal aan elkaar rijgt zijn de platformgedeeltes: snelle parcours waar je op acrobatische wijze al springend, glijdend en slingerend de spelwereld doorzoeft. Deze stukken zien er vet uit en het was dan ook geen verrassing dat vrijwel iedere trailer van deze game vol zat met deze fragmenten. Dat dit onderdeel vrijwel helemaal bestaat uit gescripte scenes die dienen als een groot Quick Time Event is de zoveelste tekortkoming in Yaiba: Ninja Gaiden Z.

Dit spel is gespeeld op de PlayStation 3.

Yaiba: Ninja Gaiden Z voegt niets toe aan het Ninja Gaiden-universum en de makers lijken net als het hoofdpersonage zelf schijt aan alles te hebben gehad. De game is een schim van het verleden en doet je met weemoed verlangen naar de kwaliteit van de oude Ninja Gaiden-games. Het gevechtssysteem ontbeert elke vorm van finesse en vervalt tot een ordinair button-mash-festijn. De vijanden worden veelvuldig gerecycled en zijn net als de puzzelelementen repetitief. Hierbij maken de ongeïnspireerde platformgedeeltes en het onoverzichtelijke cameraperspectief Yaiba: Ninja Gaiden Z een dieptepunt in de Ninja Gaiden-reeks.

Cijfer: 4

Pluspunten:

Soms zo slecht dat het goed is