Review: George Michael - Patience

Een betekenis: in 1984 had uw (kv) serieus last van een George Michael-obsessie, en die had veel te maken met a) haar leeftijd, en b) het groepje Wham!, waarin George samen met zijn geföhnde schoolmaatje Andrew Ridgeley over niets in het bijzonder z...

Een betekenis: in 1984 had uw (kv) serieus last van een George Michael-obsessie, en die had veel te maken met a) haar leeftijd, en b) het groepje Wham!, waarin George samen met zijn geföhnde schoolmaatje Andrew Ridgeley over niets in het bijzonder zong. De idolatrie heeft zo'n drie jaar geduurd - tot en met 'Faith' - maar zelfs toen we allang de Jaren Des Onderscheids hadden bereikt, bleef George Michael ons verbazen.

In 1990 bijvoorbeeld, toen hij Naomi en co 'Freedom 90' liet lippen in één van de meest stijlvolle video's van de jaren negentig (geregisseerd door '7even'-man David Fincher). Of in 1998, toen hij met het onbeschaamd geile 'Outside' de draak stak met zijn urinoir-arrestatie. Of laatst nog, toen we onze favoriete late eettent binnenstapten op de intro van zijn 'Father Figure' uit 1987: de perfecte soundtrack bij nacht, neon, en een decor van nors zwijgende toogzuipers.

We waren dan ook verrukt toen we zijn nieuwe single 'Amazing' te horen kregen: als dit de maatstaf was van 'Patience' (GM's eerste plaat in acht jaar), dan was het wachten de moeite waard geweest. En inderdaad: 'Amazing' zet de toon voor een hele reeks topnummers, te beginnen bij 'John And Elvis Are Dead', een meeslepende ballad over een man die na jaren uit een coma ontwaakt, te horen krijgt dat Lennon en Elvis dood zijn, en prompt terug wil. Daarna krijgen we de up-tempo pop van 'Cars And Trains': zacht gezongen en funky, tavernedisco van de bovenste plank. In de betoverende ballad 'Round Here', overloopt George dan weer zijn jeugd- en dus ook Wham!-jaren: 'Please sir, we two have other plans / Please sir you would not understand / What's going on / Is magical, can't you see / That some of us do more than dream'.

'Amazing' is vooral een serieuze plaat: George zingt bijvoorbeeld ook over de dood van zijn moeder, en het vinden van de ware liefde ('Amazing', de ballad 'American Angel'). Eén keer gaat hij wat ons betreft over de schreef: in het door de zelfmoord van zijn homofiele oom - nota bene op de dag van Georges geboorte - geïnspireerde, van pathetiek bolstaande werkstuk 'My Mother Had A Brother' (art-work bij het tekstvel: moeder met kinderwagen op kerkhof. Ahum.)

Tweede minpunt dan. We hebben George Michael nooit graag de clubtoer horen opgaan, niet in de oude dansnummers 'Freeek! '04' en 'Shoot The Dog' en zeker niet in het nieuwe 'Flawless (Go To The City)' of 'Precious Box'. Nee, wij willen Georges luxesoul, en de gestileerde pijn die soms de hoogten van Marvin Gayes 'Midnight Love' haalt. En daar bulkt deze plaat van.

Een meer dan aardige cd, en waarschijnlijk ook zijn laatste. Want vanaf volgend jaar, zegt George, komt zijn nieuwe muziek gratis op het Net. Het zal er onze job een hoop makkelijker op maken.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234