Review: Girls in Hawaii op Pukkelpop 2013 (Marquee)

Girls in Hawaii, alreeds.

Frederick Vandromme

Wie regelmatig eens een scheef oog laat rusten op wat aan gindse (ongetwijfeld weer evil voor zich uit starende) zijde van de taalgrens gebeurt, hoeven we Girls In Hawaii niet meer voor te stellen. Alle anderen mogen denken aan, vooral op basis van wat ze vandaag in de Marquee lieten zien, een mildere Grandaddy, maar dan zonder de mist waarin sommige van hun tearjerkers verdwijnen.

Drummer en stichtend lid Denis Wielemans stierf iets meer dan drie jaar geleden in een auto-ongeval, en dat is een zwarte pagina in het logboek van Girls In Hawaii waarop nog steeds geschreven wordt. Niet alleen te merken aan de treffende uitvoering van 'Misses' ('zijn song'), maar ook aan het melancholische vlies dat - veel meer dan vroeger - aldoor over de liveversies van hun nummers gespannen staat

Girls in Hawaii, met een jonge Erik Gerets op gitaar en toetsen, op Pukkelpop: een optreden dat uiteenvalt in drie delen. (1) De to-the-pointe Girls In Hawaii, die een nieuwe plaat te verkopen hadden (uit begin september: 'Everest'). (2) De bevlogen Girls, die erin slaagden om nummers die al lang huisvriend genoemd worden toch nog spannend en simpelweg rààk te laten klinken. En (3) de wat makke versie die in bepaalde nummers af en toe te routineus naar de uitgang liep. De drie hielden elkaar vandaag hoogstens in evenwicht.

Waren wel héél goed: het aan de overleden Denis W. opgedragen 'Misses', de doorzonversie van 'Birthday Call'. Of anders wel het met gebroken stem gezongen 'Flavor'. Zijn daarmee op dit optreden de woorden 'memorabel' en 'onmisbaar' van toepassing? Net zomin als 'zweetballen' en 'Tweede kerstdag'.

Hoogtepunten: 'Misses' en 'Flavor'.

Liet zijn waardering op beschaafde wijze blijken.