null Beeld

Review: Goldie Lookin Chain - Greatest Hits

Wie de blanke hiphop van Mike Skinner (aka The Streets) de moeite waard vindt - 'A Grand Don't Come for Free' haalt ongetwijfeld de eindejaarslijstjes - adviseren wij ook eens een oor te lenen aan 'Greatest Hits' van Goldie Lookin Chain. Doe er naast...

Charlie Poel

Wie de blanke hiphop van Mike Skinner (aka The Streets) de moeite waard vindt - 'A Grand Don't Come for Free' haalt ongetwijfeld de eindejaarslijstjes - adviseren wij ook eens een oor te lenen aan 'Greatest Hits' van Goldie Lookin Chain. Doe er naast uw oor trouwens maar meteen uw bekken, kniegewrichten en lachspieren bij, want ook daar mikt het getikte Welshe achttal op.

Een debuutplaat 'Greatest Hits' noemen, het getuigt van branie maar het lijkt nog uit te komen ook: na het onweerstaanbare 'Guns Don't Kill People, Rappers Do' stoomt nu de tweede single, 'Your Mother's Got a Penis', naar de kop van de Britse hitlijsten. En 'Arriba!' - dat Humo & StuBru-baken van Kwaliteit & Goede Smaak - blijkt evenmin ongevoelig voor het geweld van de Welshmen: 'Guns Don't Kill People, Rappers Do' werd intussen afgelost door het drugsanthem 'Soap Bar' - van niets naar drie vorige week, naar één deze week. Om maar te zeggen!

En eigenlijk is de titel niet eens zo brallerig als hij lijkt: 'Greatest Hits' is voor het grootste deel een compilatie van cd-r'tjes, mp3's, ep's en singles die GLC de voorbije jaren in en rond de thuishaven Newport verspreidde, en waarmee ze in steeds wijdere kringen naam hebben gemaakt. In Groot-Brittannië zelfs tot supergroepstatus toe.

Of dat terecht is? Bah ja, al moet u van de straatgozers geen diepgang verwachten. Waar Mike Skinner nog over zijn lief vertelt, over de geezer van om de hoek en over het leven zoals het is aan de toog - sociale commentaar is hem niet vreemd - zijn die van GLC au fond alleen maar geïnteresseerd in grieten, onnozele grappen, bier uit 33cl-blikjes en drugs. Vooral veel drugs. En zullen ze ook weleens een gevel met graffiti bekladden, of van voren tot achteren een kras over uw monovolume halen, denken wij, want 't zien er geen doetjes uit.

Geen nummer intussen waarin niet de lof van wiet (in GLC-jargon: draw) bezongen wordt, het nadrukkelijkst in 'Soap Bar' - oudere lezers zullen daar trouwens een sample uit 'Spirit in the Sky' van Norman Greenbaum in herkennen. Verbaasd dat de ouwe Greenbaum opduikt? In 'The Maggot' (naast de singles en 'Soap Bar' nog een hoogtepunt) wordt zelfs de seventiesfolk van Steeleye Span gesampled! Elders neemt GLC de platenindustrie op de hak: hoe zelfmoord de kortste weg is naar eeuwigdurend succes ('Self Suicide', bijzonder grappig hoe de zanger zijn eigen mislukte poging beschrijft), herinneren ze zich hun jeugdjaren tachtig ('Roller Disco'), waant een van de groepsleden zich een robot (het hilarische 'Half Man Half Machine') of wordt er gretig gegraaid in de trommels 'onderbroekenlol' (uw moeder heeft een tisjke) en 'stoerejongenspraat' ('one two, face my shoe'). We weten het, in de kringen die wij dagelijks noodgedwongen frequenteren is het not done, maar wij hebben er al goed mee gelachen! Wat we ervan verstaan tenminste, want we hebben nooit goed opgelet in de les Welsh patois.

En omdat ook de flows aardig bekken, de skits tot een minimum beperkt blijven (de dronkemanspraat in 'Billy Webb's Lament' en in 'Leeroy Fashions' Lament' verliest al na de eerste luisterbeurt zijn spankracht), bijna alle deuntjes zich onmiddellijk vastzetten in het geheugen, én er muzikaal vanalles gebeurt (een klarinet hier en vrolijk getoeter ginder, de geest van Bonzo Dog Doo Dah Band, Madness en The Specials die rondwaart, vrolijke Caraïbische steeldrums, onbeschaamde eighties-referenties) kunnen wij niet anders dan 'Greatest Hits' een fijn en vooral amusant plaatje noemen. Leen er tenminste een oor aan! You knows you loves it.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234