Review: Grand Mal - Bad Timing

Grand Mal is een vijftal uit New York rond zanger/gitarist/songschrijver Bill Whitten, dat met 'Bad Timing' net zijn derde cd uit heeft. De groep heeft veel vrienden, die allemaal mogen meespelen. Onder hen goed volk als (producer) Dave Fridmann en...

Nicolas Quaghebeur

Grand Mal is een vijftal uit New York rond zanger/gitarist/songschrijver Bill Whitten, dat met 'Bad Timing' net zijn derde cd uit heeft. De groep heeft veel vrienden, die allemaal mogen meespelen. Onder hen goed volk als (producer) Dave Fridmann en Suzanne Thorpe, respectievelijk bassist en ex-fluitiste van Mercury Rev, en Steven Drozd, de drummer van The Flaming Lips. Maar Grand Mal heeft weinig uitstaans met de gevleugelde bombast van Mercury Rev of de sci-fi pop van de Lips. Hun sound is nauwelijks versneden seventies: Stones, de Big Star van '#1 Record' en 'Radio City', en een ferme scheut glamrock, maar dan eerder die van T. Rex en Mott The Hoople dan die van The Sweet.

De plaat laat zich het best beluisteren in uw stamkroeg: er valt geen zwak nummer op te bekennen, en ook geen enkel hoogtepunt uit de rockgeschiedenis, maar het is wél constant dolle pret. Oefen de barstool-shake bijvoorbeeld op opener '1st Round K.O.', een blije rocker die onbesuisd uit de nog sluimerende boxen spat. Het is meteen ook de beste rappe van de plaat, samen met 'Duty Free', een met gillende gitaren gelardeerde ode aan het goeie leven en een slecht meisje ('Unofficially, they call her Cherry Jubilee'). De vijf andere up-tempo nummers zijn iets minder, maar toch even luid, opdringerig en aanstekelijk.

Telkens als het even te druk dreigt te worden, wordt er een rustpunt ingebouwd. Toppers hier zijn 'Quicksilver', een treffende schets over lui in bed liggen op zondagmiddag terwijl zij je horoscoop voorleest uit de Flair, en huisfavoriet 'Steal It Back', très Big Star in stem, sound (die echo!) en melodie. Het is ook de enige keer dat het een klein beetje pijn doet; voor de rest is 'Bad Thing' een uitstekende reden om eindelijk die verrekte Prozac uit het raam te mikken. U hoeft hem niet eens zelf te kopen: zorg gewoon dat uw cafébaas hem heeft.