Review: Green Day op Rock Werchter 2013 (Main Stage)

And we have a winner! Beste show op Rock Werchter 2013 tot nu toe: Green Day. Zonder twijfel. Een roze konijn kwam op 'Blitzkrieg Bop' van de Ramones het podium op, waarna de tonen van Ennio Morricones geweldige 'The Good, the Bad and the Ugly Theme' weerklonken: als cowboys bestegen de heren van Green Day de bühne , als overwinnaars verlieten ze haar weer tweeënhalf uur later.

Aan niets was te zien dat zanger-gitarist Billie Joe Armstrong nog geen jaar geleden opgenomen werd in rehab voor zijn drank- en drugsverslaving. U kent het verhaal ondertussen: toen de set van Green Day op het iHeartFestival in Vegas plots werd ingekort, werd Amstrong woest: hij was toch 'fucking Justin Bieber' niet, en bewees dat meteen door zijn gitaar aan spaanders te slaan. Fast forward naar vrijdag 4 juli 2013, in een onooglijk Vlaams boerengehucht: Armstrong staat als een onvervalste entertainer op het podium, verdrijft zijn demonen via zijn gitaar, en zingt alsof zijn leven ervan afhangt.

Net als zowat de helft van onze leeftijdsgenoten werd onze jeugd bepaald door het nog steeds geweldige 'Dookie', de cd die voor het trio uit Oakland de doorbraak betekende. Een paar jaar later vroegen we 'Nimrod' als kerstgeschenk, waarna we de rest van de kerstvakantie met het cd-boekje op schoot de nummers zaten te beluisteren. En te herbeluisteren. En te hérbeluisteren.

Na 'American Idiot' zijn we gestopt hen te volgen - wegens het steeds groter wordende 'meh'-gehalte van hun steeds meer afgeborstelde muziek - maar de band wist ons toch de volle tweeënhalf uur te amuseren: het gebeurt zelden dat een optreden ons oprecht doet glimlachen.

Al bij het tweede nummer, 'Know Your Enemy', vanop de voorlaatste plaat '21st Century Breakdown', was het van dat: Armstrong nodigde een jonge kerel uit het nummer mee te komen zingen on stage - niet geheel toonvast was, maar kom: de jongen heeft wellicht de avond van zijn leven beleefd. Enkele nummers uit hun laatste ¡Uno! ¡Dos! ¡Tré! - trilogie werden afgewisseld met 'Holiday' en 'Boulevard of Broken Dreams', maar het was pas toen Armstrong vroeg waar de old school fans zaten, dat ons hart een sprongetje maakte.

Vlam in ons bakkes: 'Burnout' (de fantastische opener van 'Dookie'), gevolgd door 'Hitchin' A Ride' (die hypnotiserende drum!), break-up song 'When I Come Around' en - beter wordt het niet - 'Welcome to Paradise'. Njam!

Passeerden later ook nog de revue: 'Longview' (over verveling en de dingen die daar meestal uit voortvloeien: masturbatie en wiet roken); 'Basket Case', hun grootste hit ooit; 'She' en 'King for a Day', waarbij Tré Cool - tot dan toe als een coole buddha achter de drums gezeten - als drag queen verscheen, en dat uitmondde in 'Shout' van The Isley Brothers, Monty Pythons 'Always Look On The Bright Side Of Life' en zelfs 'Hey Jude' van The Beatles. The Bright The dddddddddddddddddwawa , '''''S'Bahu

Dit alles doorspekt met kwajongensstreken van Armstrong: een nietsvermoedende cameraman zijn werkgerief afnemen om het publiek te filmen, met een Belgische vlag paraderen, wc-papier afschieten en met een geweer T-shirts in het publiek knallen: alles voor de show!

Na 'Minority' nam de band afscheid, maar u bent niet voor één gat te vangen: u had nog een halfuur te goed, en dat werd ingevuld met de bisnummers 'American Idiot', 'Jesus of Suburbia' en 'Brutal Love'.

't Staat al vast: maandag halen we onze oude Green Day-cd's weer vanonder het stof.

Muzikaal: het vierluik 'Burnout' - 'Hitchin' A Ride' - 'When I Come Around' - 'Welcome to Paradise' - blijven bijna twintig jaar later nog stééds steengoed.

Qua randanimatie: de blik op de gezichten van de jongen die het podium op mocht om 'Longview' mee te zingen en het meisje dat hem mocht begeleiden op gitaar, die ze nadien ook nog mocht houden. Dat is: glunderen aan duizend per uur.

U leek zich uitstekend te amuseren en zong de longen uit uw lijf. Nicetea.

'You know where we are right now? The best fucking festival of Europe!' - Armstrong houdt de festivalawardsuitreikingen in de gaten.

U heeft wat gemist!