Review: Guided By Voices - Do The Collapse

Guided By Voices neemt een hi-fi plaat op? Klinkt als 'Tom Barman zag er weer fris uit vandaag', 'Weer goed gelachen met Geert Hoste', of 'Leopold Van Esbroeck verzorgt tegenwoordig kinderfeestjes'. Staak uw gesnotter, Daan, en geloof het maar: Rober...

Jonas Govaerts

Guided By Voices neemt een hi-fi plaat op? Klinkt als 'Tom Barman zag er weer fris uit vandaag', 'Weer goed gelachen met Geert Hoste', of 'Leopold Van Esbroeck verzorgt tegenwoordig kinderfeestjes'. Staak uw gesnotter, Daan, en geloof het maar: Robert Pollard en De Brave Huisvaders hebben voor hun elfde (!) langspeler 'Do The Collapse' deze keer mÈÈr bij het opnameproces betrokken dan een lege doos Dash, 23 bakken Jupiler en een Fisherprice-cassettespeler, met als resultaat een soort Tragically Hip voor mensen met plastieken kabouters in hun voortuin. Leest u vooral verder.

Uw vermoedens omtrent deze koningen van de lo-fi (zilverpapieren kroon onhandig met Pritt en speeksel op zijn plaats gehouden) worden na twaalf jaar eindelijk bevestigd: onder al die tonnen feedback, geruis en grasmaaiende buurmannen lagen kirrende mogwai's van songs te wachten om door u liefdevol op het buikje geblazen te worden. Steely Dan is het niet geworden, maar de gepensioneerde fourth grade-leraar Pollard en zijn maten hebben er zeker goed aan gedaan voor hun laatste plaat eens een studio van binnen te gaan bekijken en een ervaren producer onder de arm te nemen -'Onze gitaren stemmen, zegt U?'. Door deze ommezwaai klinkt stevige opener 'Teenage FBI', met zijn speelse synthesizers en potent gitaargeluid bijna afgelikt, en het breekbare, melodieus complexe 'Liquid Indian' (dat de eierkartonnen opnametechnieken van de oude GBV nooit overleefd zou hebben) is dankzij producer Ric Ocasek één van de eerste echt radiovriendelijke nummers van de groep geworden. 'Surgical Focus' en 'Much Better Mr. Buckles' zijn dan weer voorzichtig rockende powerpopsongs, nooit echt hard, maar stevig genoeg om spannend te blijven - Lada's die uit de bocht gaan, dát zochten we. Guided By Voices heeft, net als Pearl Jam, de gave ballads te schrijven die net niet stroperig worden: of er op 'Hold On Hope' ooit een tong gedraaid zal worden, betwijfelen we ten zeerste, en nimmer zal 'Dragons Awake!' uidraaien op een potje intiem geslow, maar catchy zijn beide nummers (én 'Mushroom Art','Strumpet Eye','Picture Me Big Time') zonder enige twijfel, dus zijn wij al lang tevreden. Trouwens, u hebt altijd 'Albatross' nog voor uw viespeukerij. Pollard zingt nog steeds met de bordenwasser-nonchalance van Stephen Malkmus, maar door zijn bizarre, vaak hilarisch onnavolgbare teksten en knipoogjes heen loopt onmiskenbaar het charisma van een singer/songwriter pur sang. Jaja, we hebben het goed te pakken.

Zeventien nummers lijkt misschien wat pretentieus, maar slechte nummers staan er niet op 'Do The Collapse', en met een gemiddelde duur van drie minuten per song gingen wij ons al snel afvragen waarom deze lamzakken er niet ineens een dubbelaar van hebben gemaakt.

undefined