null Beeld

Review: Guided By Voices - Universal Truths And Cycles

Guided By Voices vormt samen met The Breeders de experimental jet set van de stad Dayton, Ohio. Guided By Voices doet het liefst alles zelf. Guided By Voices heeft ooit met sterproducer Steve Albini gewerkt, en al 's mans correcties weggegomd ten voo...

Guided By Voices vormt samen met The Breeders de experimental jet set van de stad Dayton, Ohio. Guided By Voices doet het liefst alles zelf. Guided By Voices heeft ooit met sterproducer Steve Albini gewerkt, en al 's mans correcties weggegomd ten voordele van hun eigen viersporenideeën. Het waren de jaren dat de term lo fi voor het eerst opdook, en wij hebben een flauw vermoeden dat er een verband is.

Voor de cd 'Do the collapse' hebben ze één keer, helemaal echt, van begin tot einde, met een producer gewerkt. De opnamen duurden zes weken, en dat waren er voor de heren vijf te veel. Ze mochten van producer Ric Ocasek (van The Cars) ook niet drinken - wie zanger/spilfiguur/songschrijver/gezellige dictator Robert Pollard al eens heeft zien optreden met zijn microfoon in de ene hand en een pils in de andere, weet hoe belachelijk dat is. Pollard heeft drie verslavingen: songschrijven, bier drinken, en zijn songs zingen alsof hij achtervolgd wordt door mensen die elk moment zijn pint gaan afpakken. Voor hij de studio in duikt, zit hij telkens met minstens zestig songs in zijn hoofd, en die wil hij sneller op band zetten dan hij tijd nodig heeft om uit te vissen wie er nu weer in zijn groep zit. Om af te kicken van de opnamen neemt Pollard ook onmiddellijk een andere plaat op. Elke keer weer. Voor zichzelf. Zoals Salt-n-Pepa ooit zong: 'What a man!'

In 2001 is er met Guided By Voices iets vreemds gebeurd. Ze waren rustig op weg om de geschiedenis in te gaan als de Grateful Dead van de alt.rock, met in elk middelgroot westers dorp een handvol fulltime-fans en verder onderweg af en toe een lekke band, toen of all people The Strokes opbiechtten dat ze hun eerste demo-cd tijdens een GBV-concert naar het podium hadden gegooid. Met succes: Pollard luisterde er nog naar ook, en hij vond hen klinken als 'The Cars met een ragtime feel'. Daar moesten vriendschap en een gezamenlijke tournee van komen, en een biljartwedstrijd die in de Strokes-clip 'Someday' zit. Ha!

Is er veel veranderd op de nieuwe GBV-plaat 'Universal Truths and Cycles'? Natuurlijk niet. De melodieën komen nog steeds uit de sixties van de vorige eeuw, de teksten uit een warrige rocksymfonie van een decennium later. We klagen daar niet over, zolang alles spettert als overheerlijke bubblegum die ergens vooraan of middenin de song ontploft, en dikwijls een minuut later nog eens. De selectie van dit jaar kreeg namen als 'Cheyenne' (denk The La's), het met alles van The Who verwante 'Eureka Signs', 'Skin Parade' (Bowie ten tijde van 'Ziggy Dory' in een remix van Wire), en 'Everywhere with Helicopter' (een song die we overal zouden horen als hij door R.E.M. was geschreven). Dat zijn op het eerste gehoor de meest catchy songs, maar na een paar keer wennen wordt alles - zelfs een miniatuurtje als 'The Ids Are Alright' (jawel) - p

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234