Review: Helder - The King Lost His Crown

Twee jaar geleden was de halve finale in Humo's Rock Rally het eindpunt voor Helder, maar dat liet main man Helder Deploige niet aan zijn hart komen: hij trok zich terug in zijn 'woonkamer aan de Schelde' en begon er in zijn dooie eentje aan zijn deb...

Twee jaar geleden was de halve finale in Humo's Rock Rally het eindpunt voor Helder, maar dat liet main man Helder Deploige niet aan zijn hart komen: hij trok zich terug in zijn 'woonkamer aan de Schelde' en begon er in zijn dooie eentje aan zijn debuutplaat te werken.

'The King Lost His Crown' is uiteindelijk een fijn plaatje geworden, dat - oh wondere wereld der pop- en rockclichés - bij elke beluistering beter wordt. Vóór de Rock Rally deed Helder Deploige ervaring op bij een paar theatergezelschappen (De Kopergietery, Toneelhuis, Cie De Koe, andere) en bij Sukilove (als gitarist), Chitlin' Fooks en Flip Kowlier, en dat komt hem nu goed van pas. Kowlier houdt de wereld sindsdien trouwens voor dat 'Helder de man is om in de gaten te houden voor de toekomst'. Wie zijn wij om Izegems bekendste zoon tegen te spreken?

'The King Lost His Crown' is een intimistische popplaat, in de huiskamer opgenomen op een 18-sporenrecorder. Soms kwam een goeie kennis langs in Merelbeke, en die mocht dan een deuntje meezingen. Bijvoorbeeld: Trixie Whitley (de dochter van Chris), Pascal Deweze (aka de Vlaamse Josh Homme, geen plaat of project of die mannen doen erop mee), broer Govert Deploige, Hannelore Vanheerswynghels en Mich Walschaerts (van Kommil Foo). Afhankelijk van het door Deploige gekozen snaarinstrument (gitaar, mandoline, banjo, dobro, andere) geven hun achtergrondstemmen de nummers subtiel een andere kleur: luisterliedje, roots, Beatles-pop, country (à la Sukilove en Chitlin' Fooks-zonder-Carol van Dyk), singer-songwriter of pop met de inventiviteit van Sparklehorse. Een zeldzame keer, wanneer het te braaf dreigt te worden, snijdt Deploige er met een smerige gitaar doorheen (zoals op 'The House Where You Stay').

In slotsong 'It's Over' zingt Deploige: 'It's over/I don't think you understand/You won't see me again'. We hopen dat hij het over zijn lief heeft, en niet over ons, zijn publiek!