Review: Henry Rollins Spoken Word op Pukkelpop 2010 (Marquee)

Black Flag en de Rollins band liggen ver achter hem: Henry Rollins is tegenwoordig een man van het spoken word. Een bloke die de wereld wil redden, en dat probeert in shows vol geestige cassantigheden - maar wel opletten dat je Phil Bosmans niet van de weg rijdt, Henry!

Het optreden

Een Iron Maiden-verhaal. Een Black Flag-anekdote met in de hoofdrol Rollins zelf, een meisje en een jaloerse jongen, en een gebroken neus. De Californische flikken in de zeik gezet. Een doorlopende Bush-bash. Een petite histoire over Sri Lankaanse death metal. Jazeker: Henry Rollins was weer flink op stoot. Hij liet zijn verhalen vrolijk in elkaar vloeien, sorteerde met een minimum aan jokes een maximum aan komisch effect, en liet het publiek – gezien het genre en het vroege uur toch massaal opgekomen – uit zijn hand eten.

Toch begon er halverwege wat te knagen. Rollins ziet zichzelf immers in de eerste plaats als een profeet, een missionaris van de juiste houding. En die houdt in: open en nieuwsgierig zijn, de hele wereld afreizen, en waar mogelijk vrede stichten, good vibes introduceren en hand in hand op zwier gaan. Dat is zeer nobel, en Rollins bracht het ook erg overtuigend, maar af en toe leek het een beetje alsof hij het verzameld werk van Phil Bosmans wat gepimpt had.

Desalniettemin: als Henry Rollins ooit in een kroeg de barkruk naast ons inneemt, laten we hem drie uur aan een stuk oreren. Twee bier!

Een Sri Lankaanse kid krijgt van Rollins Fun House' van The Stooges cadeau – simpele pitch, geniaal verteld verhaal.

Wie trouwt, verliest zijn cd-collectie. Want op een dag word je wakker naast een vreemde, en je kan je niets herinneren van de dag ervoor. Je partner vraagt de scheiding aan, en om de alimentatie te kunnen betalen, zet je je cd-collectie op eBay. Die wordt vervolgens opgekocht door mij. Daarom ben ik ook voor het homohuwelijk: kan m'n cd-collectie een opmerkelijke impuls geven.'