Review: Holy Sons - I Want to Live a Peaceful Life

Emil Amos, een 27-jarige Amerikaan, beweert dat hij de voorbije twaalf jaar zowat duizend liedjes geschreven heeft. Als Holy Sons brengt hij ze mondjesmaat uit, maar zijn eerste drie cd's zijn zo obscuur dat ze zelfs in zijn eigen woonplaats nauwel...

Emil Amos, een 27-jarige Amerikaan, beweert dat hij de voorbije twaalf jaar zowat duizend liedjes geschreven heeft. Als Holy Sons brengt hij ze mondjesmaat uit, maar zijn eerste drie cd's zijn zo obscuur dat ze zelfs in zijn eigen woonplaats nauwelijks te vinden zijn. Zijn nieuwste, 'I Want to Live a Peaceful Life', ligt wél gewoon bij de platenboer, maar men weze gewaarschuwd: vergeleken met Amos zijn pakweg Will Oldham of Bill 'Smog' Callahan vrolijke Fransen.

Amos - behalve een streepje viool links en rechts bespeelt hij elk instrument zelf - heeft voor deze plaat al het vet van zijn songs weggesneden. Blijven over: 31 minuten voor 13 nummers die, een schimmige instrumental niet te na gesproken, vaag doen denken aan Richard Thompson, Daniel Johnston of Fred Neil, goed singer-songwritersvolk dus. Maar Amos is geen copycat: zijn lo-fi folk flirt minstens zo nadrukkelijk met het experiment (ontsporende gitaren, verhakkelde ritmes) als met de traditie, waardoor hij klinkt als Pavement met Neil Young ('Spirits High') dan wel Lou Reed ('Amen') als gelegenheidszangers.

Amos' ziel is een open wonde: 'I'm wondering if I am a man with a caring soul or if I'm only just two eyes that stared one too many nights into the empty' ('Family Man'). Nu gij! Soms mag er ook gelachen worden: 'I won't be good at being old, cause I'm already senile now' ('Getting Old'). Maar lang duurt dat niet, want als Amos zich goed voelt, begint hij meteen weer te twijfelen of dat wel mag: 'Is it so wrong to feel so right?' ('Trivialized').

Het hart van de plaat is de song 'Ready to Die': 'Ready to die, baby, I'm ready to die. I'm so ready to die.' Hopelijk laat de man touw, scheermesje en pillen nog een poos ongemoeid, want wij zouden graag nog enkele plaatjes van het niveau van 'I Want to Live a Peaceful Life' te horen krijgen.