Review: Hot Hot Heat - Elevator

Men is dat allicht vergeten, maar het Canadese Hot Hot Heat was drie jaar geleden één van die pioniers die hun voorliefde voor Britse jaren-tachtig-muziek verwerkten in krachtige, toegankelijke, vlot meebrulbare songs. Ze hielden er nog een mini-hi...

Charlie Poel

Men is dat allicht vergeten, maar het Canadese Hot Hot Heat was drie jaar geleden één van die pioniers die hun voorliefde voor Britse jaren-tachtig-muziek verwerkten in krachtige, toegankelijke, vlot meebrulbare songs. Ze hielden er nog een mini-hit aan over ook: 'Bandages'. Het verleidde Onze Man in zijn recensie van 'Make Up the Breakdown' tot een heus dankwoord, 'omdat Hot Hot Heat tenminste duidelijk maakt dat rock en pop ooit uitgevonden zijn om de mensen te amuseren'. Maar zie, uitgerekend zo'n vrij & blij groepje als H.H.H. werd koud gepakt door de oorlog in Irak: 'Bandages' ('verband') zou de luisteraar te veel aan verminkte soldaten doen denken en dus deed de propagandamachine haar vermaledijde werk: de single werd uit de playlist van menig Brits en Amerikaans radiostation geschrapt.

Vandaag treft een tweede rampspoed onze vrienden, en opnieuw zijn Britten en Amerikanen de schuldigen: Hot Hot Heat is namelijk ingehaald en voorbijgereden door Franz Ferdinand, Bloc Party, Razorlight, Kaiser Chiefs (GB) enerzijds en The Killers, The National, The Bravery (VS) anderzijds. Om maar die te noemen. En het is niet zeker dat 'Elevator' het tij zal doen keren. Want de forte van Hot Hot Heat is tegelijk ook hun zwakte: 't is popmuziek die zich onmiddellijk in het geheugen vastzet, maar daar geen herfst of winter overleeft. Gelukkig staat de zomer voor de deur, en is het toch nog genieten van springerige popmuziek, aangedreven door het uit duizenden herkenbare orgeltje van zanger Steve Bays, zijn jengelende stem en de krinkelende, twinkelende gitaar van Dante DeCaro (die een paar weken na de opnames uit de groep stapte om zich als een kluizenaar terug te trekken in het huis-annex-studio in het bos waar 'Elevator' werd opgenomen).

Zoals op de debuutplaat staan ook op 'Elevator' een paar mindere nummers, maar daar ligt u anno 2005 niet meer van wakker: via iTunes of aanverwante 'Running Out of Time', 'Goodnight Goodnight' (de single met 'Bandages'-allure), 'Ladies and Gentleman', 'Jingle Jangle', de absolute uitschieter 'Middle of Nowhere' (zou op de betere Elvis Costello-plaat niet misstaan) en 'Island of Honest Man' binnenhalen, en u zult zich deze zomer nogal eens amuseren!

It's only rock & pop but we like it. Azijnpissers zich onthouden!