Review: isan - Lucky Cat

Stel dat computers konden dromen. Stel dat hun RAM-geheugen 's nachts zou vollopen met swingende guirlandes van machinecode en met beelden van reusachtige monochrome kleurvlakken. Met flarden van een oude National Geographic-documentaire over stuiter...

Herbert Struyf

Stel dat computers konden dromen. Stel dat hun RAM-geheugen 's nachts zou vollopen met swingende guirlandes van machinecode en met beelden van reusachtige monochrome kleurvlakken. Met flarden van een oude National Geographic-documentaire over stuiterende antilopen. Met ingescande close-ups van reageerbuizen met hemelsblauwe kopersulfaatoplossingen uit het Jongeren & Chemie-Doe-Boek. Met in witte ruissneeuw verscholen anonieme strandvakantiefoto's van vóór de laatste systeemcrash. Als computers konden dromen, dan maakt isan daar de ideale soundtracks bij.

'Lucky Cat' pikt de draad op waar 'Salamander', de vorige plaat die Antony Ryan & Robin Saville bij het onvolprezen Morr Music-label uitbrachten, 'm liet slingeren. Vol vertrouwen roetsjt het tweetal met zijn analoge wonderpop-electronica over de dunne lijn tussen kitsch en betovering: uitgerekte, zoemende melodieën uit traag opwarmende antieke synthesizers, omfloerste baslijnen en warme drones, in een stel nieuwe songs die nog eenvoudiger klinken dan voorheen. Sterrenstof dwarrelt over de cicaden in 'You Can Use Bamboo as a Ruler' en het fonkelende 'Recently in the Sahara' is niets minder dan een gloednieuwe 'hello, aliens!'-symfonie voor 'Close Encounters Of The Third Kind'.

In minstens de helft van de nummers vliegen de subtiele tsjirps, klikjes en tikjes je als zwermen flikkerende pixels om de oren: het door static geplaagde 'Cutlery Favours' past perfect bij oude zwartwit beelden van de eerste raketlanceringen. En in de ietwat sinistere ondertoon van 'Fueled' schemert de vage angst voor het onmetelijke door, die de eerste ruimtewandelaars moeten hebben gevoeld.

Iemand zou een film moeten maken bij deze plaat. Een update van Antonioni's 'Zabriskie Point' in twaalf afleveringen, bijvoorbeeld. Of een lange, hypnotische superaflevering van 'Tiktak' - we zeggen maar iets. Maar in afwachting daarvan weten wij alvast wat er tijdens ons volgende bezoek aan het planetarium van de Zoo in onze discman zal zitten.