Review: J.J. Cale - J.J. Cale Live

Het zal een jaar of zes geleden zijn. Omdat de vlucht uit New York met niet minder dan zes uur vertraging in Atlanta, Georgia aangekomen was, kon er nog maar net een hazenslaapje af voor ik in het Ritz-Carlton Hotel van Atlanta, Georgia de heer J.J. ...

Marc Didden

Het zal een jaar of zes geleden zijn. Omdat de vlucht uit New York met niet minder dan zes uur vertraging in Atlanta, Georgia aangekomen was, kon er nog maar net een hazenslaapje af voor ik in het Ritz-Carlton Hotel van Atlanta, Georgia de heer J.J. Cale zou ontmoeten. Ik zag er een beetje tegen op. Vanwege prut in de ogen, zeer zeker, en ook al omdat de ervaring me ondertussen geleerd had dat het maar beter was je helden nooit te ontmoeten.

En J.J. was toen al ruim twintig jaar een held van me. Ik was ook een beetje bang van hem, geef ik toe. Vanwege de in de business de ronde doende verhalen over hoe hij bij interviews vooral met 'euh', en als het écht vlot ging, met 'euh, euh' placht te antwoorden, niet zelden met een plastic zak van de GB over zijn hoofd getrokken. Not much of a talker, werd er gezegd, en dat drukte zijn manager me ook nog eens op het hart toen ik Cales suite binnenglipte. Dat ik het vooral niet persoonlijk moest nemen als hij niets, of niet veel, zei.

Ik nam plaats tegenover de man en zei hem vriendelijk maar kordaat dat het van mij écht niet hoefde. Dat als hij geen zin had in een interview dat er dan maar geen interview moest zijn. En dat ik er zijn plaatjes niet minder graag om zou horen. Hij lachte en zette zijn stetson wat achterover, wat, door het ontbreken van een GB-zak, aardig lukte. 'Vraag wat je wil' zei hij, en vervolgens praatte hij drie kwartier aan een stuk en antwoordde zelfs op vragen die ik niét gesteld had.

Daarna ging hij soundchecken terwijl ik wat bijsliep. 's Avonds ging ik hem bekijken in een polyvalente sportzaal van de Universiteit van Atlanta. Het optreden viel me wat tegen. Al kan dat ook gelegen hebben aan de vier Jack Danielsen die ik tijdens het voorprogramma tot mij had genomen. En aan de stompzinnige Amerikaanse studenten rond mij die alleen reageerden toen Cale en zijn uitmuntend orkest 'Cocaine' inzetten.

Achteraf beloofde J.J. me dat het concert in Antwerpen, later in het jaar, beter zou zijn. Als ik tenminste beloofde hem in de Zoo rond te leiden. Hij heeft zijn belofte toen gehouden die keer, het concert in de Koningin Elisabethzaal wás beter. Maar voor het bezoek aan de Zoo moest ik verstek laten gaan, omdat ik ziek was. 's Anderendaags kreeg ik in het ziekenhuis een kaartje met 'Get well soon' erop. Wat altijd plezier doet, ook als het van een held komt.

Nu is er 'J.J. Cale Live'. Een uit optredens die tussen 1993 en 1996 plaatsvonden samengestelde concertplaat. Carnegie Hall, New York, Hammersmith Odeon, Londen, The Great American Music Hall, San Francisco, dat soort tenten. Maar toch brengen J.J. Cale en zijn mensen hun waar alweer alsof ze in een polyvalente sportzaal staan. Een beetje nonchalant, lijkt het allemaal. Behoorlijk uit de losse pols gespeeld, zo op het eerste gehoor. Niet altijd met evenveel passie en overgave over het voetlicht gegooid, denk je.

En toch, en toch... voltrekt zich op een bepaald moment het wonder. Cale en zijn voortreffelijke bende gaan hun laidbacker dan laidbacke versies van 'After Midnight', 'Sensitive Kind', 'Cocaine' en 'Magnolia' uiteindelijk toch zo indringend te lijf dat overgave de enige oplossing blijkt.

Ze doen niet ontzettend veel, maar wat ze doen doen ze ontzettend goed.

'J.J. Cale Live' staat vol met muziek die vandaag de dag volgens sommigen eigenlijk niet meer kan. Cale en co, ze stappen een podium op in hun vuile kleren en zingen een liedje. Zo onhip als wat. Maar zo goed als J.J. Cale.