Review: Jaga Jazzist - A Livingroom Hush

High-energy speed-jazz afgewisseld met hypercatchy melodieën, rondspattend zweet en speeksel, en muzikanten die voortdurend met de ogen dicht en een verzaligde glimlach om de lippen naar elkaar stonden te luisteren: Jaga Jazzist was ronduit fantasti...

High-energy speed-jazz afgewisseld met hypercatchy melodieën, rondspattend zweet en speeksel, en muzikanten die voortdurend met de ogen dicht en een verzaligde glimlach om de lippen naar elkaar stonden te luisteren: Jaga Jazzist was ronduit fantastisch op Domino 2002. Halverwege de set kon het ons al niets meer schelen dat ze behoorlijk wat dwarsfluiten meegebracht hadden, of dat twee Jazzists zo'n lelijk Steve Buscemi-snorretje torsten. Het moet geleden zijn van Masada's legendarische doortocht op Jazz Middelheim dat een jazzcombo ons nog op zo'n vanzelfsprekende manier ingepakt had.

Toch drukte een muziekkenner aan een lokale toog - toen hij even niet doorzeurde over Radioheads Grote Ommezwaai of de Diepere Betekenis achter de rood-witte outfits van The White Stripes - ons onlangs op het hart dat Jaga Jazzist muziek maakt voor luchthaven-lobby's. Tja, daar hadden we even niet van terug. De tien Noren spelen geen cultureel verantwoorde free jazz, maar passen net zo min in het ironische easy listening-vakje. 'A Livingroom Hush' is gelaagd en complex, maar net zo goed warm en toegankelijk. De groep blaast sixties- en seventies-jazz nieuw leven in, en zoekt inspiratie in Soft Machine-elpees als 'Third' en 'Fourth', Frank Zappa's 'Hot Rats', Stevie Wonder, soundtracks van spionagefilms en Chicago's post-rock-scene. Openingstrack 'Animal Chin' klinkt voor minstens 80 procent als Stereolab-op-een-Herbie Hancock-dieet. 'Lithuania' herinnert aan de relaxte soft-jazz-met-een-twist van de Tortoise van 'TNT': het geluid van wazige zondagmiddagen, rieten tuinmeubelen en Saturnian Sling-cocktails. Martin Denny's geest waart rond in een weelderig gearrangeerd 'Made for Radio': telkens als we dat prachtige motief horen, zien we in gedachten David Hemmings in een smetteloos witte pantalon door het swinging Londen van de jaren zestig dwalen.

Net zoals de Notwist op hun briljante 'Neon Golden'-cd gitaarpop met elektronica injecteerden, integreren de Noren drones in hun jazz, die bijna onhoorbaar diep in de mix onrust stoken, of beats die onverwachts het oppervlak van de songs doorboren: de geweldige break in 'Animal Chin' bewijst nog maar eens dat drum'n'bass gewoon jazz is die van de trap dondert. Hun ongewone, naadloze mix van moderne elektronica en jazz maakt dat Jaga Jazzist als niemand anders klinkt. Noem het intelligente, moderne fusion. Noem het superieure mood music. Of noem het gewoon uitstekende, grensoverschrijdende popmuziek.

En dit is nog maar hun debuut.