null Beeld

Review: Jamie Lidell - Multiply

Artiesten die zo graag tijdloze muziek maken, ze kunnen de boom in. Wij horen tien keer - wat zeggen we: duizend keer! - liever het knullige futurisme van Kraftwerk of de gedateerde Weltschmerz van de vroege Cure dan de anachronismen van Chris Isaak ...

Artiesten die zo graag tijdloze muziek maken, ze kunnen de boom in. Wij horen tien keer - wat zeggen we: duizend keer! - liever het knullige futurisme van Kraftwerk of de gedateerde Weltschmerz van de vroege Cure dan de anachronismen van Chris Isaak of Lenny Kravitz. Vandaar dat we nog altijd tuk zijn op 'Raw Digits' van Super_Collider uit 2002: Jamie Lidell en Cristian Vogel serveerden ons een stel apocalyptische grooves die halverwege tussen Warp en Motown te situeren zijn - akelig maar warmbloedig, spacy en toch retro.

Op Lidells nieuwe cd 'Multiply' is de balans duidelijk naar de Motown-kant overgeheld: de breaks en bleeps zijn op één hand te tellen en rónd de songs gedrapeerd in plaats van omgekeerd. En laten we daar voor één keer nu 'ns niks op tegen hebben, want wát voor songs! Dankzij dat falsetto-achtergrondkoortje (zijnde: Lidells Berlijnse makkers Mocky en Gonzales, die ook tekenden voor de productie) en heerlijke tekstflarden als 'stuck between my shadow and me' knipoogt de titelsong naar het beste van Marvin Gaye en Otis Redding. Zowaar nog straffer is 'What's the Use': een stel vinnige maar subtiele breakbeats, een rijstshaker, wahwah-gitaren, een eenzame trompet en Lidells hemelse zang - een mislukte Bond Zonder Naam-slogan als 'Life may sometimes be sad / but it's always beautiful' croonen zonder keihard op de bakkes te gaan, we zien het Lenny Kravitz nog niet gauw doen.

Pas na vijf draaibeurten begon het ons te dagen waarom 'Multiply' een cd zonder uitschieters is: er staat verdorie niet één stinker op. Toegegeven, de Prince-achtige shuffle 'A Little Bit More' en de twee ouderwets slepende luuurvesongs 'What Is It This Time?' en 'Game for Fools' zijn louter vehikels voor Lidells indrukwekkende stemcapriolen, maar om er nu maar meteen de skiptoets bij te halen: no way, José!

Nog favorieten? De opzwepende single 'When I Come Back Around' (sinds enkele weken in de Arriba-lijst), het heerlijk melancholische 'Music Will Not Last' en het hondsbrutale 'The City', waarin Lidell het leven in de moderne grootstad aanklaagt: 'Won't stop / won't stop / till it got you on your knees.'

'Multiply' is slechts bijwijlen spacy en voorts wél schaamteloos retro, maar als Bloc Party en Interpol mogen doen alsof ze het warm water opnieuw hebben uitgevonden, dan ook Jamie Lidell. Vandaar: koop 'Multiply', leen 'm en geef 'm nooit meer terug, jat 'm desnoods, maar háál 'm in huis.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234