null Beeld

Review: Jamie xx op Best Kept Secret 2016

Muziek uit een doosje klinkt nooit levendiger dan bij Jamie Smith en z’n twee zoentjes. Ook wanneer hij het hoofdpodium van Best Kept Secret voor gesloten moet verklaren, ja.

Het is leuk als je door de jongen nog de platenkast ziet. Kijk naar Jamie xx: het kost je geen moeite om je de kleine Jamie voor te stellen, de platencollectie van z’n ouders besluipend, liedjes aftappend van de radio, en al vaag voorvoelend dat weemoed en euforie en opwinding pas écht weemoed en euforie en opwinding zijn als ze een soundtrack hebben. Zijn leven, zo stel ik me voor dat de kleine Jamie besliste, moest één groot belcanto worden.

'Het lijkt alsof Jamie xx zijn beats aait en zijn samples zoent'

En dat is het geworden. Wanneer Romy Madley Croft en Oliver Sim bij The xx – dat prachtgroepje dat de balzalen van je hart zo innig mooi bezet kan houden - pasta koken, legt hij uit hoe ze die al dente krijgen. En solo, met die twee gestolen klapzoenen achter z’n voornaam, is hij een dj die argumenteert dat plaatjes draaien soms ook kunst is. Je kent zijn recept intussen wel: hij laat garage, tribale ritmes, subtiele house en andere electronische drugs deelnemen aan een kweekprogramma, en topt af met zijn eigen snoep – het lekkers vanop ‘In Colour’, zijn prachtplaat. En zonder te grijnzen stelde hij je voor aan zijn zatte nonkel: ‘Blue Monday’ van New Order.

Het heeft haast iets sacraals, Jamie xx achter de decks. Hij is geen dollemans-dj, niet het type dat achter z’n tafel voortdurend in een imaginair kickboksgevecht verwikkeld lijkt. Wel iemand die met een aandoenlijke eerlijkheid fluistert: ‘Deze liedjes heb ik gekozen, en ik wil erg graag dat jullie ze horen.’ Een lieve, charmante goeierd, denk ik, zo eentje die in het voorjaar padden de straat overhelpt. Dat zie je terug op het podium: het lijkt alsof Jamie xx zijn beats aait, zijn samples zoent, zijn zorgvuldig uitgeselecteerde tracks met babyzachte vingertoppen beroest.

Met zijn dwarse muzikale keuzes liet hij je nu eens over een tapijtje lopen, en dan weer over een keienstrand. Soms trakteerde hij je in een zomerbarretje aan het water, soms had hij je in een ijsbevroren winter op de guestlist gezet van een club waar de nacht altijd minderjarig is. Het resultaat was altijd hetzelfde: dansen, rode wijn, vrolijk zijn.


Het moment

De krenten uit zijn eigen pap: ‘Gosh’, ‘SeeSaw’, ‘Loud Places’.


Quote

‘I see pictures in my mind (With you) / I see fingers up my spine (With you) / I saw my heart break into two (With You) / I saw her again / With you’: Romy Madley Croft dit horen zingen in ‘SeeSaw’ blijft hartbrekend ontroerend.


Tweet

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234