Review: Jamie xx op Pukkelpop 2013 (Castello)

The xx was het mooiste optreden van Pukkelpop. Jamie xx zorgde voor de afterparty met een dj-set. Het was een goeie dj-set want Jamie xx heeft een goeie muzieksmaak.

Wat speelde er zoal op dansvloer Smith? Een betere vraag is: wat speelde er níét? Wel, doedelzakkenrock bijvoorbeeld. Of Gregoriaanse hymnes: wie daarvoor kwam, was eraan voor de moeite. Kreeg u in de plaats: alles van techno over balearic tot afropop. Alles, alvast, dat een beetje te vermengen valt met house, Smiths lievelingswapen om zijn gelaagde ritmes in onze zwabberkont te schieten.

Kom je net uit de nachtelijke Boiler Room - een futuristisch landschap van verderf en coole lasers - dan lijkt de Castello wel een scoutsfuiftent, een plek die geen rookmachine nodig heeft voor een mistgordijn en waar alles om de één of andere reden vochtig is. Heeft de Castello dan weer voor op de Boiler? Artiesten als Jamie xx, die hun loonbriefje niet berekenen op beats per minuut, maar dansmuziek eten, slapen, ademen.

Het moge niet als een schok komen: Jamie xx kan plaatjes draaien, u heeft nog bonnetjes en één plus één is twee.

Vuurwerk! Oooh!

Eerlijk? Wij hadden de indruk dat Chokri een cd van Scala op repeat kon zetten en dat u nóg zou blijven hangen. Thuis is het veel minder plezant.