Review: Japón

'Japón', het verhaal van een kreupele man die naar het Mexicaanse platteland trekt om er te sterven, was dé sensatie op de afgelopen filmfestivals van Rotterdam en Cannes. 'Grote kunst!', zo werd geopperd, en de stijl van de film doet ook w...

'Japón', het verhaal van een kreupele man die naar het Mexicaanse platteland trekt om er te sterven, was dé sensatie op de afgelopen filmfestivals van Rotterdam en Cannes. 'Grote kunst!', zo werd geopperd, en de stijl van de film doet ook wel een beetje denken aan de trage, hypnotiserende meesterwerken van Tarkovski. Maar wat ons betreft bleef de betovering uit. Regisseur Carlos Reygadas volgt íets te slaafs het door Tarkovski meegeschreven 'Hoe maak ik een arthouse-film?'-handboek. Zo zet Reygadas 'Miserere' van Arvo Pärt op de geluidsband, en pakt hij constant uit met lange travellings door woeste bergkloven: het klinkt en oogt allemaal bijzonder heavy, maar het is eigenlijk kinderspel. Benieuwd wat ú ervan vindt.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234