null Beeld

Review: Jenny and Johnny op Rock Werchter 2011 (Pyramid Marquee)

Het indie-circuit is een inteeltnest: Jenny Lewis (bekend van Rilo Kiley en haar solowerk) en Johnathan Rice (Schots-Amerikaanse singer-songwriter die te horen was op Elvis Costello's album 'Momofuku') werden aan elkaar voorgesteld door Conor Oberst (het brein achter Bright Eyes, straks in de Marquee) en hit it off immediately: ze werkten mee aan elkaars solomateriaal, gingen ermee op tournee en schreven tijdens de lege uurtjes op de tourbus samen nieuwe nummers.

Katrien Depecker

Het optreden

Het resultaat is daarvan is Jenny & Johnny, vrolijke indiepop die soms meedeinde op de golven van de surfgitaar ('Just Like Zeus') om ons een andere keer mee te nemen naar een hay barn in Texas ('Committed').

Ze kunnen het trouwens niet enkel op muzikaal vlak met elkaar vinden: Rice mag ook vuile dingen met Lewis uitsteken, en dat is eraan te zien. Als een jonge versie van Johnny Cash en June Carter stonden ze mekaar te verleiden op het podium: 'Switchblade' - aangekondigd als een nummer 'for couples only' - werd gezongen terwijl ze mekaar diep in de ogen keken, en 'Scissor Runner' - gezongen achter dezelfde microfoon - mondde haast uit in een binnendraai-moment.

Het mannelijke deel van het publiek liet er zich niet door van de kaart te brengen: aldoor hoorden we baritons vol goesting 'Jennyyyyy!' roepen. De dame in kwestie - ze leek weggewandeld uit een retroblaadje - liet het zich welgevallen: ze beantwoordde de wanhopige lokroepen met getuite lippen en flirterig gezwaai.

Jenny mag dan wel de bekendere helft van het duo zijn, Rice wist ook de aandacht naar zich toe te trekken: hij zorgde aldoor voor comic relief - toen er voor de tiende keer naar z'n lief geroepen werd, antwoordde hij droogweg 'Love you too, pal.', en 'Big Wave' kondigde hij aan met 'We're from the beautiful state of California, which is pretty broke and busted right now. They're thinking about putting us on the euro.' - en zijn stem vulde die van Lewis wondermooi aan.

Gesteld dat het altijd zo'n fijn muzikaal duo oplevert, mag Oberst gerust nog vaker voor koppelaar spelen.

Hoogtepunt

'The Next Messiah', een meer rocky nummer uit Lewis' soloalbum 'Acid Tongue', waarbij Lewis met haar basgitaar over het podium strutte en Rice met een gevaarlijk grom in z'n stem de laatste coupletten - 'I'm gonna give my love to you one day / You gotta bring it back' uitschreeuwde.

Quote


'This one's about when Jenny and I went to one of those big sex parties they have at Sting's mansion. God damn, it lasted forever!' - Rice, die ter introductie van 'My Pet Snakes' als een jaloerse hond zijn territorium afbakent, nadat enkele mannen nog maar eens de naam van z'n bevallige deerne stonden te schreeuwen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234