Review: Jens Lekman - When I Said I Wanted To Be Your Dog

Hebt u een onverzadigbare behoefte aan liefde en romantiek, maar ziet het voorwerp van uw aanbidding u hooguit als 'haar beste vriend'? Dan voelt u zich vast thuis bij Jens Lekman. Alles doet hij voor het vrouwvolk: hij schopt samen met de antiglobal...

Hebt u een onverzadigbare behoefte aan liefde en romantiek, maar ziet het voorwerp van uw aanbidding u hooguit als 'haar beste vriend'? Dan voelt u zich vast thuis bij Jens Lekman. Alles doet hij voor het vrouwvolk: hij schopt samen met de antiglobalisten rellen in Göteborg om indruk te maken op het meisje van zijn keuze (het a capella 'Do You Remember the Riots?'), laat zich door de politie oppakken en gebruikt het enige telefoongesprek dat hem wordt toegestaan om bij de lokale radio een verzoekplaatje voor haar aan te vragen ('You Are the Light') en trekt uiteindelijk op haar advies een plastic zak over zijn hoofd om te ervaren wat de hemel is ('A Higher Power'). En wat krijgt hij terug? Niks, nada, nog geen simpele kus.

En zo gaat het op Lekmans debuut-cd 'When I Said I Wanted To Be Your Dog' - de titel alleen al - elf nummers lang. Elf sublieme tragikomedies eigenlijk, maar bloedernstig uitgevoerd: warme melodieën, uiterst verzorgde arrangementen en een heerlijk zwijmelende stem - Jens Lekman is nu al een van de betere crooners in onze platenkast. De plaat neigt soms naar camp en kitsch (violen! trompetten! harpen!), maar veel vaker naar Morrissey en Jonathan Richman, en wordt bij elke draaibeurt alleen maar beter. Zo is de opener 'Tram #7 to Heaven' gewoonweg briljant: een zeemzoet romantisch liedje dat tegen het einde in wrakkige lo-fi verandert. We genieten ook steeds meer van de opgewekte steeldrums die 'Happy Birthday, Dear Friend Lisa' inleiden, en we vinden de manier waarop hij Cliff Richard en Lou Reed bijrollen geeft in 'The Cold Swedish Winter' telkens weer fantastisch.

Laten we hiermee volstaan: mocht u vinden dat de oude Morrissey over zijn versheidsdatum heen is, hier is de nieuwe.