null Beeld

Review: John Grisham - The Claim

Goed nieuws: na minder gesmaakte excursies in de missionarislectuur (het larmoyante 'Het Testament' waarover à decharge alleen te noteren valt dat zijn vrouw hem toen tijdelijk had laten zitten), de 'echte' literatuur (het op Steinbeck en Faulkn...

Goed nieuws: na minder gesmaakte excursies in de missionarislectuur (het larmoyante 'Het Testament' waarover à decharge alleen te noteren valt dat zijn vrouw hem toen tijdelijk had laten zitten), de 'echte' literatuur (het op Steinbeck en Faulkner-leest geschoeide 'The Painted House') en dunnetjes als komedie verpakte zedenles ('Winterzon'), doet John Grisham weer waar hij het beste in is: legal thrillers schrijven.

'De Claim', zijn nieuwste, voert Clay Carter ten tonele, een jonge pro deo-advocaat die zich al vijf jaar uit de naad werkt voor een hongerloon, tot groot ongenoegen van zijn vriendin, de dochter van de rijke en patserige sjacheraar Bennett Van Horn (zo te horen een naam die Grisham uit het telefoonboek heeft waaruit ook Steven Seagal namen voor zijn personages plukt). Als Clay op een dag het zoveelste hopeloze geval moet verdedigen – Tequila Watson, een zwarte drugsverslaafde die iemand heeft vermoord zonder aanwijsbare reden - krijgt hij een aanlokkelijk aanbod van het obscure heerschap Max Pace (nog zo één!). Tequila heeft de moord gepleegd onder invloed van een afkickgeneesmiddel, en als Clay zijn cliënt laat stikken en de familieleden van nog enkele andere dolle schutters ervan kan overtuigen een minnelijke schikking te aanvaarden van het farmaceutische bedrijf, levert hem dat zo'n 34 miljoen dollar op. Clay is niet het type dat lang worstelt met het morele dilemma: hij gaat voor het geld. Meteen daarna mag hij hetzelfde trucje nog eens overdoen, maar voor een nog reusachtiger honorarium, en vanaf dan gaat alles sneller, hoger, rijker. Algauw wordt Clay een specialist in het bundelen van schadeclaims waarvoor hij reusachtige schikkingen afdwingt en zelf dertig procent van de vergoeding opstrijkt.

Grisham heeft netjes zijn huiswerk gemaakt: de wereld van de collectieve schadeclaims wordt ons van a tot z uit de doeken gedaan, al moeten we toegeven dat we al konden vermoeden dat het vooral om geld ging, en al moeten we ook signaleren dat trop soms te veel is: het volgende boek van Grisham zal waarschijnlijk helemaal uit rekeninguittreksels bestaan.

Maar het moet gezegd: als Grisham de moralist in zichzelf aan de ketting kan houden, leidt dat doorgaans tot uitermate genietbaar entertainment (zie: 'The Runaway Jury', waarin een tabaksproces als decor dient voor een gezellig ouderwetse caper, binnenkort verfilmd met John Cusack en Rachel Weisz). Helaas mikt hij tegenwoordig hoger: er moet, tussen de bedrijven door, maatschappijkritiek weerklinken of – dare we say it - satire worden bedreven, en dat gaat hem slecht af. Zijn karakteriseringen lijkt hij bijvoorbeeld aan te kopen in de plaatselijke franchise van Ava Papierwaren ('in een kamer vol flamboyante ego's was de irritantste windbuil Victor K. Brennan, een luidruchtige, nasaal pratende Texaan' komaan, zeg), meer bepaald in de afdeling 'afleggertjes van Tom Wolfe'. Op een gegeven moment kwam zelfs een heel decorstuk uit 'A Man in Full' aangerold, maar helaas maakt leentjebuur spelen van Grisham nog geen Wolfe. Wie elk jaar stranden en luchthavens wil overspoelen, kan het zich niet veroorloven zich, zoals the man in white, twaalf jaar lang via allerlei lichaamsopeningen een weg te wroeten naar de onderbuik van de Amerikaanse samenleving.

Grisham zegt van zichzelf graag dat hij 'de meest gelezen schrijver is in een land dat geen boeken leest', en dat is makkelijk te verklaren: Grisham schrijft namelijk geen boeken, maar een soort navertelde films. Als u nu voor 'De Claim' eens wacht op de verfilming?

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234