Review: John Hiatt - Master of Disaster

't Is een ironische speling van het lot: veruit de bekendste song van John Hiatt, z'n pensioennummer 'Have a Little Faith in Me', is een voor hem atypische pianoballad.

't Is een ironische speling van het lot: veruit de bekendste song van John Hiatt, z'n pensioennummer 'Have a Little Faith in Me', is een voor hem atypische pianoballad. Hiatt is immers een snarenman in hart en nieren die met z'n gitaar als gids al meer dan dertig jaar van blues naar folk, rock en country zeilt. Dat is op z'n nieuwe, achttiende langspeler 'Master of Disaster' niet anders. Er zijn nog zekerheden, mijnheer!

Alhoewel: na twee cd's met de goddelijke Goners, met wie Hiatt vijftien jaar geleden ook al het onmisbare 'Slow Turning' opnam, vond hij het blijkbaar tijd voor een changement de décor, en trok hij naar Memphis, Tennessee om de plaat op te nemen met de legendarische Jim Dickinson (producer van ondermeer Big Star en The Replacements, maar ook de man die piano speelde op 'Wild Horses' van The Stones). Die haalde z'n zonen Cody (drums) en Luther (gitaar), samen twee derden van de North Mississippi Allstars, naar de studio, en met de bassende veteraan David Hood en sporadisch een stel koperblazers, blikten ze 'Master of Disaster' in, een plaatje dat helaas niet altijd even sterk is.

Onze favorieten: het ingetogen 'Cold River', een navrant verhaaltje over een hustler en z'n liefje, het stevig rockende 'Love's Not Where We Thought We Left It', de zwierige titeltrack en de mijmerende slotsong 'Back on the Corner'. De rest is Hiatt by numbers: niet slécht - daarvoor is hij een te grote vakman - maar echt laaiend worden we er ook niet van. Tekstueel is 'Master of Disaster' al even onbestendig: het banale autoliedje 'Thunderbird' contrasteert bijvoorbeeld pijnlijk met het heerlijk tongue-in-cheeke 'Love's Not Where We Thought We left It'.

Conclusie: geen disaster, maar de master in Hiatt blijft goeddeels verborgen. Het kan niet altijd 'Bring the Family', 'Riding with the King' of 'Slug Line' zijn, zullen we maar denken, zelfs niet in Huize Hiatt.