Review: Jools Holland & His Rhythm & Blues Orchestra - Friends 3

Jools Holland en zijn Rhythm & Blues Orchestra hebben een nieuwe 'Friends'-cd in de rekken liggen, en daar moet u vooral geen weldoordacht plan de campagne achter zoeken: het betekent gewoon dat Jools het ivoor er nog eens flink van langs wou geven...

Jools Holland en zijn Rhythm & Blues Orchestra hebben een nieuwe 'Friends'-cd in de rekken liggen, en daar moet u vooral geen weldoordacht plan de campagne achter zoeken: het betekent gewoon dat Jools het ivoor er nog eens flink van langs wou geven, en een schare bevriende zangers en zangeressen bereid heeft gevonden even langs te komen en op het juiste moment in te vallen - het adressenboekje van de heer Holland (King of Swing, uitvinder van de livemuziek op de Engelse televisie, Officer in the Order of the British Empire) is nog dikker dan dat van onze (ss).

Op een podium staat die jamsession-aanpak garant voor een feestelijk swingende avond - getuige de twee concerten die de big band onlangs in Antwerpen en Gent ten beste gaf - maar op cd slaan vakmanschap en spelplezier niet per definitie gensters. Veel hangt af van de gastvocalen: als Reverend Solomon Burke het woord neemt, spitsen wij sowieso de oren (u kunt de proef op de som nemen en donderdag 25 maart op Nederland 3 afstemmen voor het portret van de King of Rock 'n Soul in 'NPS Jazz'), terwijl Peter Gabriel en Michael McDonald sinds jaar en dag het tegengestelde effect op ons hebben.

Voor de hoogtepunten op 'Friends 3' zorgen David Gray, die mooie dingen doet met 'I Think It's Going to Rain Today' van Randy Newman; Shane MacGowan, Nick Cave & Sam Brown en de hoogbejaarde jazzcrooner Jimmy Scott. Evenmin te versmaden: voormalig Free- en Bad Company-zanger Paul Rodgers, die een nummer inpikt dat oorspronkelijk voor Ray Charles bedoeld was én ermee wegkomt, en Ron Wood, die zijn beste Dylan-neuzel bovenhaalt. Samen met het beste van 'Friends' edities 1 en 2 méér dan voldoende om een voortreffelijke Best Of mee te compileren.