Review: Joseph Arthur - Our Shadows Will Remain

Wat hebben Jeff Buckley, Midnight Oil, Peter Gabriel, Depeche Mode, Kurt Cobain, Sonic Youth, The Clash, Smokey Robinson, Gavin Friday, Joy Division, Hall & Oates, Beth Gibbons, Tara Angell, Daan, Durutti Column, Led Zeppelin, Pink Floyd en David Gra...

Wat hebben Jeff Buckley, Midnight Oil, Peter Gabriel, Depeche Mode, Kurt Cobain, Sonic Youth, The Clash, Smokey Robinson, Gavin Friday, Joy Division, Hall & Oates, Beth Gibbons, Tara Angell, Daan, Durutti Column, Led Zeppelin, Pink Floyd en David Gray met elkaar gemeen?

We moesten - om beurten, we zijn niet gek - aan ze denken tijdens het beluisteren van 'Our Shadows Will Remain', de vierde langspeler van Joseph Arthur. De naam zegt u wellicht niets, want ondanks een vuistdik plakboek vol juichende recensies, een dozijn Album of the Year-nominaties én (het toppunt van erkenning) een Pukkelpop-optreden, schijnt geen mens een plaat van hem te willen kopen.

En dat moet maar eens afgelopen zijn, want 'Our Shadows Will Remain' is niets minder dan fantastisch. Arthur is een hartstochtelijke muziekfan die - ongehinderd door formats of andere marketing-bollocks - een passend arrangement zoekt én vindt voor elk van zijn zonder uitzondering intelligente, smaakvolle en sensuele nummers. Tel daarbij op een stem die je ziel fileert (keer uzelf alvast ondersteboven en luister naar 'Devil's Broom'), een stortvloed aan muzikale details én een onheilspellende, nachtelijke productie, en er rest ons slechts één ding: een diepe buiging maken.

U wilt meer bewijsstukken? Het poppy refrein en het daaropvolgende spervuur aan gitaren in 'Can't Exist' (wie maakt hiervan een wereldhit?), het strijkensemble dat zich opeens met 'Stumble And Pain' begint te bemoeien, de soul en het vocale gegoochel in 'Even Tho', het ijle gezang dat de misvormde hardrock van 'I Am' onderbreekt, het dramatische sluitstuk 'Leave Us Alone'..... We willen gerust nog een uurtje doorgaan, maar u zou ook gewoon naar de platenwinkel kunnen rennen en zelf gaan luisteren. Doen!