null Beeld

Review: Joss Stone - The Soul Sessions


Joss Stones opmerkelijke verhaal - zestienjarige oogverblindende Brits-Amerikaanse giechelende bakvis stort zich kwansuis achteloos op oldtime soul en komt er moeiteloos mee weg - las u vorige week in dit wonderlijke blad. Volgens de interviewer is...

Charlie Poel


Joss Stones opmerkelijke verhaal - zestienjarige oogverblindende Brits-Amerikaanse giechelende bakvis stort zich kwansuis achteloos op oldtime soul en komt er moeiteloos mee weg - las u vorige week in dit wonderlijke blad. Volgens de interviewer is het maar een kwestie van tijd meer voor het wicht zich als Joss Simonart zal laten aanspreken (e-mailbewijs in ons bezit). Een andere redacteur verzuchtte een paar dagen geleden 'dat er van de foto in Humo toch minstens een posterversie beschikbaar zou moeten zijn' (de man is KV Mechelen-supporter, het verklaart iéts). En de prille demoversie van haar cd, die al sinds december hier ten kantore de ronde doet, leverde Stone intussen een verdieping fans op, mannen én vrouwen. Om maar te zeggen: zangeres noch plaat (die toepasselijk 'The Soul Sessions' werd getiteld en oorspronkelijk als tussendoortje was bedoeld) laten de mensen onberoerd.

Op 'The Soul Sessions' interpreteert Joss Stone een reeks klassiekers onder de kundige leiding van soullegende Betty Wright - die haar grootste hit in 1971 scoorde met het onverwoestbare 'Clean Up Woman', zie ook p. xx. Ze werd bijgestaan door ouwe en jonge soulknakkers Latimore, Timmy Thomas, Willie 'Little Beaver' Hale, ?uestlove, zijn collega's van The Roots en Angie Stone, en het resultaat is een zinderende cd, waarop Stone eigengereid en met die machtige stem van haar zowel soulklassiekers (hoogtepunten: 'Some Kind of Wonderful' en 'The Choking Kind') als een popdeuntje ('I Had a Dream' van The Lovin' Spoonful) tot zelfs 'Fell in Love with a Girl' van The White Stripes (hier verbasterd tot 'Fell in Love with a Boy', tevens de eerste single) geheel naar haar hand zet. Alles (muziek, hoesje, cd-opdruk...) ademt retro en sixties soul uit, maar is tóch helemaal bij de tijd: Radio 1, Radio Donna en StuBru tegelijk (de single dook vorige week de Arriba!-lijst binnen). Chapeau, en een verademing naast de nep-R'N'B die radio en tv vandaag de dag teistert. De nieuwe Aretha Franklin of Janis Joplin is Stone niet - hopelijk wordt ze het nooit en blijft ze zichzelf - maar dat na 'The Soul Sessions' de weg naar de top wijdopen ligt, daar mag geen twijfel over bestaan. Minpunten: in tegenstelling tot wat ze zelf in het Humo-interview beweert, is 'Dirty Man' van Laura Lee wél te hoog gegrepen (tenminste, voor wie het origineel kent - we missen de haat en de pissige nijd, alleen oudere vrouwen die létterlijk slaag van het leven hebben gekregen kunnen het origineel verbeteren) en van het afsluitende 'For the Love of You, Parts 1 & 2' van The Isley Brothers had een partje af gemogen. Maar dat is kippenneukerij en doet niks af aan het dwingend consumentenadvies: kopen (niet downloaden), en wel meteen!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234