Review: K-19: The Widowmaker

In het gezegende jaar 1972 kreeg meubelmaker Harrison Ford een klus te klaren in het strandhuis van regisseur George Lucas, - hij diende een nieuwe keukendeur te installeren. 'Tiens,' zei George tegen zichzelf, terwijl Ford in de weer was met beitel ...

In het gezegende jaar 1972 kreeg meubelmaker Harrison Ford een klus te klaren in het strandhuis van regisseur George Lucas, - hij diende een nieuwe keukendeur te installeren. 'Tiens,' zei George tegen zichzelf, terwijl Ford in de weer was met beitel en vlakschaaf, 'Die meubelmaker hééft iets!' And the rest is history: Lucas gaf Ford een rolletje in 'American Graffiti', die film werd een hit, en Fords pad naar de roem was, zoals het een goeie timmerman betaamt, perfect geëffend.

Wat the history hier meestal níet bij vertelt, waarde lezer, is dat die houten deur die Ford in de keuken van Lucas installeerde, op 12 februari 1980 pardoes uit zijn hengsels viel - pál op het hoofd van George Lucas. Nooit heeft Lucas nog een goeie film gedraaid.

Harrison Ford heeft, bij nader inzien, veel gemeen met de meubelen die hij vroeger beitelde: hij zíet er wel degelijk uit, maar de kwaliteit laat toch een beetje te wensen over. Ford, zestig ijskoude winters oud intussen, is zonder meer de zwakste schakel van 'K-19: The Widowmaker': zijn Russische accent is lachwekkend, zijn emotionele palet vreselijk benepen - let op de hilarische manier waarop hij, wanneer hij ontroering dient te vertolken, alleen even zijn litteken laat trillen. Ford dient volgens ons dringend zijn star quality een beetje op te poetsen, - en misschien zal dat binnenkort al gebeuren in 'Indiana Jones 4', waarin hij naar verluidt de vader van Sean Connery zal vertolken.

Voor de rest geen enkel kwaad woord over deze oerdegelijke duikbootthriller van Kathryn Bigelow ('Blue Steel', 'Point Break', 'Strange Days'). De sfeer van de Koude Oorlog drukt op het verhaal zoals het water op de wanden van de duikboot, en de scènes waarin de paniekerige bemanningsleden in ploegen de nucleaire reactor induiken, in een wanhopige poging het lek te herstellen, zullen zich in uw netvlies branden zoals de radio-activiteit zich een weg door het vlees van de bemanning brandt. En ook de onderwaterscènes hebben alles wat ze moeten hebben; kreunende wanden, naalden die in het rood gaan, een trillende stem die de dieptemeter afleest, gespannen gezichten. Ford had alleen zijn Russische accent wat moeten bijschaven. Tiens, schaven: is dat niet de specialiteit van een timmerman?