Review: Kaiser Chiefs - Employment

Geen idee hoe het met uw zomer is gesteld, maar in de driehoek Tervuren-Diegem-Brussel is-ie ondanks het sikkeneurige weer van de voorbije dagen goed & wel & glorieus begonnen! Met dank aan de debuutplaat van Kaiser Chiefs, het Engelse vijftal dat on...

Geen idee hoe het met uw zomer is gesteld, maar in de driehoek Tervuren-Diegem-Brussel is-ie ondanks het sikkeneurige weer van de voorbije dagen goed & wel & glorieus begonnen! Met dank aan de debuutplaat van Kaiser Chiefs, het Engelse vijftal dat onlangs zonder dralen aan het programma van Rock Werchter werd toegevoegd. Dat zegt al wat, en het optreden van de nieuwste talk of the town op 10 mei in Brussel is óók allang uitverkocht. Het gaat dus vooruit voor onze lads from Leeds - zie ook: exclusief interview vorige week in niks minder dan Humo (Humo 3372)! - maar wie één keer naar 'Employment' geluisterd heeft, weet ook waarom dat zo is, én hoe welverdiend die belangstelling genoemd mag worden. Want wat een aanstekelijke plaat is 'Employment' geworden! Het begint al meteen met 'Everyday I Love You Less and Less', een halve eeuw Britse populaire muziek samengevat in 3'37: 'typisch Engelse' tongue-in-cheek-humor met een dun laagje venijn ('Everyday I love you less and less/ I can't believe once you and me did sex/ It makes me sick to think of you undressed/ Since everyday I love you less and less') op uitbundige muziek die schatplichtig is aan vaudeville, bonte matinees, skiffle, The Beatles, The Kinks, The Who, de melodieuze punk à la The Ruts, The Jam of Buzzcocks, The La's, Oasis, Blur, Dexy's Midnight Runners, The Specials, de hele jaren tachtig-reutemeteut én wat daarna nog kwam. 't Is er allemaal in te horen, en toch klinkt het kinderlijk eenvoudig & instant klassiek.

Liggen even makkelijk in het gehoor, zijn even mooi & direct, zullen op zomerweiden ook luidkeels meegebruld worden en mogen op geen enkele playlist van een radiostation die naam waardig de komende maanden ontbreken: 'I Predict a Riot' (dat het even onweerstaanbare 'Oh My God' afgelost heeft in Humo's & StuBru's Arriba!-lijst), 'Modern Way', 'Born to Be a Dancer', 'Saturday Night' en 'Time Honoured Tradition'. De producers Stephen Street (bekend van The Smiths, Morrissey en Blur) en Stephen Harris brengen de finesses aan. En wanneer de juiste woorden of het rijm eens niet willen komen, zet een koortje in de plaats een beminnelijk 'Ooh ooh ooh' in (zoals in 'Caroline, Yes', een Beach Boys-pastiche) of gooit men er in de beste popsongtraditie een welgemeend 'Na na na naa' tussen; liedje nummer vier draagt dat laatste zelfs trots als titel. 'Employment' is daarmee ook een sneer aan alle muziekmakende treurwilgen die van hun navel het middelpunt van de wereld gemaakt hebben.

Hoe dat nu allemaal klinkt? Als een kruisbestuiving tussen The Libertines en Franz Ferdinand, maar poppier dan de eerste en minder eighties inspired dan de tweede; met hier een licht-elektronische toets (niet meer dan een snuifje), ginds een woest gitaarintermezzo. Alleen het vlakke 'What Did I Ever Give You' valt uit de toon. Toeval intussen dat de plaat verdeeld wordt door Polydor Records (met het bekende logo: zwarte halve vinylplaat op rode achtergrond, witte letters)? Don't think so! Want was Polydor niet het huislabel van The Who, en moet men zijn helden niet op alle mogelijke wijzen eren?

Het tekstboekje opent met een handleiding 'on how to play Employment, an exciting new CD suitable for six million listeners'. Het mogen er voor ons part méér zijn, maar twee mensensoorten moeten zich onthouden: iPod-gebruikers (het onvermijdelijk luidkeels meezingen kan in overvolle metro- of busstellen voor problemen zorgen) en azijnpissers: ze zouden weleens happy kunnen worden.