null Beeld

Review: Kanye West in Vorst Nationaal (27/02/2013)

Ik had een extra kaart voor het concert van Kanye West in Brussel, maar niemand van mijn vrienden was geïnteresseerd. Op een woensdagavond in een galmbak als Vorst Nationaal gaan kijken naar een egomane hiphopper die met de door een sekstape bekend geworden realityster Kim Kardashian is?

Weldenkende mensen hebben wel wat beters te doen. Of ze willen de herinnering aan het ‘Watch the Throne’-spektakel van Jay-Z en Kanye in het Sportpaleis niet verpesten. Of ze luisteren tegenwoordig liever naar Drake, die licht geniaal voortborduurt op Wests ‘808’s & Heartbreak’-receptuur van minimale beats en zielenpijn. Ach, die extra kaart kon ik gewoon oprollen en gebruiken om een lijntje mee te snuiven – zou me helemaal in de juiste stemming brengen voor Kanyes zelfverheerlijkende parade, waarin hij z’n beste songs (ik ben en blijf fan) brengt in een wit dwangbuiskostuum met passende Nike Air Force 1-sneakers, zich verder bedienend van diamanten- en pluimenmaskers, sneeuwstormen en rants aan het adres van Justin Timberlake, Taylor Swift et les autres. Helaas, ik gebruik geen cocaïne.

En helaas – een mens kan maar hopen – geen enkele Kanye-uitval naar Grammy’s en VMA’s inpikkende collegae in Vorst Nationaal. Met een viertal nummers minder ook een beduidend kortere set dan in Hammersmith Apollo in Londen. En had Kanye in Parijs nog gepocht dat hij ‘Picasso, Steve Jobs en Walt Disney in één persoon’ was, Brussel kreeg géén bindteksten. Of toch: aan het eind van afsluiter ‘Touch the Sky’ ontlokte West Vorst een langgerekte geeuw door te mompelen ‘dat we in onze dromen moesten blijven geloven’. Ter vergelijking: in Londen koos Mr. Kardashian dit moment uit om nijdig z’n microfoon tegen de grond te knallen, waarna het ding het publiek in gekatapulteerd werd.

Geen enkel dramatisch hoogtepunt bij ons, wél veel ‘Spinal Tap’-momenten. De sneeuwstorm tijdens ‘Heartless’ – nog steeds mijn favoriete Kanye-song – is écht beter dan de Stonehenge-megaliet in ‘Spinal Tap’. Ook al omdat Kanye die storm doorstaat in een wit verenmasker. Serieus: ‘Heartless’ greep me écht naar de keel tijdens ‘Watch the Throne’ in het Sportpaleis, gisteren hoorde ik het geraas van de sneeuwmachine boven de muziek uit en kon ik me alleen maar afvragen of je niet enorm begint te zweten onder zo'n verenmasker. Ergerlijk hoe lusteloos West z’n knaller ‘Clique’ – samen met ‘Mercy’ en ‘I Don’t Like’ songs uit z’n recente, toch weer erg sterke ‘Cruel Summer’-plaat – afhaspelde met een houding van: ‘Hoe lang nog eer ik m’n privéjet op kan?’

Als een verwend, eenzaam prinsje tokkelde West de bekende intro van ‘Runaway’ – met diamantenmasker op deze keer – op een klein pianootje. Aan het eind van die song verloor hij zich in een soort Auto-Tune aria: ‘Why am I such an asshole / I’m such an asshole’. Duidelijk de narcist in Kanye die de bovenhand haalde, want in Vorst was hij eerder een tamme cavia die een routinerondje draaide in z’n (gouden) kooitje.

(De foto bij het artikel is een archieffoto van Kanye West, die dateert van 30/12/2012)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234