Review: Kanye West - Late Registration

Kanye West heeft, zelfs naar de hoge normen van de hiphop, een gigantisch ego. Al maanden loopt hij te toeteren dat z'n nieuwe plaat de wereld verstomd zal doen staan, en dat de concurrentie het maar beter voor bekeken kan houden. Wat ze, toeval of...

Kanye West heeft, zelfs naar de hoge normen van de hiphop, een gigantisch ego. Al maanden loopt hij te toeteren dat z'n nieuwe plaat de wereld verstomd zal doen staan, en dat de concurrentie het maar beter voor bekeken kan houden. Wat ze, toeval of niet, ook allemaal lijken te doen: Dr. Dre zit zich ergens in Brian Wilson-stijl suf te piekeren over 'Detox', het meesterwerk dat hem opvreet, Eminem vraagt zich af of hij zich nog ergens kwaad op kan maken, en Jay-Z schijnt aan pensioensparen te denken. Maar zelfs al hadden ze stuk voor stuk net een meesterwerk uit, dan nog zouden ze het verdomd lastig hebben om beter te doen dan 'Late Registration'.

Op z'n Grammy's slurpende debuut 'College Dropout' pikte West nogal wat van de Wu Tang Clan, maar hier maakt hij komaf met het idee dat een hiphopsong uit zestien maten, een refrein en nog eens zestien maten dient te bestaan. 'Late Registration' is een popplaat geworden waar toevallig op gerapt wordt. Daar heeft de keuze voor Jon Brion (Fiona Apple, Aimee Mann, Evan Dando) als coproducer veel mee te maken: diens uitbundige arrangementen (en de hiphopvreemde instrumenten die hij de studio heeft binnengesmokkeld) pimpen de songs naar ongekende hoogten. Even geniaal, zij het wat conventioneler: het magistrale 'Golddigger', waarop acteur Jamie Foxx z'n Ray Charles-imitatie nog eens mag bovenhalen. En mogen we er even op wijzen dat hidden track 'Late' moeiteloos vele non-hidden tracks van de concurrentie overtreft? En dat van de zeventig minuten muziek op 'Late Registration' alleen de skits vulsel zijn? En dat de invalbeurt van Jay-Z op het door een Shirley Bassey-sample gestuwde 'Diamonds from Sierra Leone' nu al een classic moment in hiphop is? En dat we blij zijn dat er op deze plaat zo goed als niet gerapt wordt over hoe leuk het is homies om te leggen, crack te dealen of bitches te slappen, zelfs al moeten we in ruil horen dat Ronald Reagan de zwarte buurten destijds van crack voorzag en dat aids een uitvinding van de regering is?

'Late Registration' is nét geen meesterwerk - daarvoor mist het de coherentie van pakweg 'The Chronic' of 'Enter the Wu-Tang (36 Chambers)' maar er staan behoorlijk wat instant classics op. U begrijpt: zelfs als u het op de festivalweide doorgaans op een hollen zet als u Game of - godbetert - Fiddy het podium ziet betreden, dan nog is dit een plaat voor u. Nu maar hopen dat West, mocht hij ooit in ons land komen opdagen, meer dan 2 turntables and a microphone meebrengt.