null Beeld

Review: Kanye West - The College Dropout

Opzij, Timbaland en Pharrell Williams: als één hiphopproducer recht heeft op de MTV-features die gewoonlijk gereserveerd zijn voor succesvolle rappers, dan is het Kanye (zeg: Kon-jee) West: met zijn debuut 'The College Dropout' heeft hij de...

Herbert Struyf

Opzij, Timbaland en Pharrell Williams: als één hiphopproducer recht heeft op de MTV-features die gewoonlijk gereserveerd zijn voor succesvolle rappers, dan is het Kanye (zeg: Kon-jee) West: met zijn debuut 'The College Dropout' heeft hij de lat voor crossover-pogingen bijzonder hoog gelegd.

Het eerste wapenfeit van West - hij producete vier tracks op Jay-Z's beste plaat 'The Blueprint' - dateert van eind 2001. Sindsdien heeft hij als beats-leverancier voor hits van onder meer Alicia Keys, Talib Kweli en zichzelf (het onvolprezen 'Through the Wire') zo'n status verworven dat 'The College Dropout' meteen op nummer twee in de Amerikaanse hitlijsten binnendook.

Wests huis-sound heeft weinig gemeen met de revolutionaire beatscapes van Timbaland of The Neptunes, maar klinkt - met die versnelde zangsnippers uit ouwe soulplaten, die streepjes gospel en die reepjes seventies-r'n'b - warm en soulvol. Maar wat 'The College Dropout' écht opmerkelijk maakt, is dat West zich ook tot een meer dan behoorlijke rapper ontpopt. Eén die Cher én Chingy citeert, over een buitengewoon gevoel voor timing beschikt en niet te beroerd is de spotlights op tijd en stond aan soepelgebekte collega's als Jay-Z, Ludacris, Mos' Def, Talib Kweli en Twista te laten.

West is grappig: hij bestaat het mixtapes uit te brengen als Kon The Louis Vuitton Don, zijn spitse teksten zitten vol inside-jokes en hij schudt achteloos amusante fuck-off-lines uit zijn mouw ('Ooh girl your breath is harsh / Cover your mouth up like you got SARS'). Maar er kan nauwelijks een grimas af als hij zijn racistische ex-baas bedreigt ('If my manager insults me again / I will be assaulting him') of aan de zijde van Jezus Zelve ten strijde trekt in het apocalyptische 'Jesus Walks'. Kanye is niet te cool om Michael Bolton te samplen en schrikt niet terug voor zelfspot ('Always said if I rapped / I'd say somethin' significant / But now I'm rappin' 'bout money, hoes and rims again').

Uiteindelijk heeft Kanye West net iets te hoog gemikt: zijn debuut is catchy, gevarieerd en recht-uit-het-hart, maar ook ietwat chaotisch, onevenwichtig en overladen. Is dat erg? Nope. Duizend keer liever een plaat met een eigen smoel en een paar onvolkomenheden dan de zielloze perfectie van - pakweg - driekwart van Beyoncés laatste worp. En u kunt 'The College Dropout' zo upgraden van een opmerkelijk debuut tot een fantastische hiphopplaat: de winnende cijfercombinatie is 2-4-5-6-7-8-9-11-12-13-15-18-19-20.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234