Review: Karel Michiels & Paul Keysers - Stamnummer 1, Groeipijnen van de Great Old

Can white men sing the blues? Kan een Kielse rat van Beerschot een boek schrijven over de roodwitte honden van Antwerp? Sportjournalist Karel Michiels leverde drie jaar geleden een mooi boek af, 'Kinderen van de bal', waarin volgens de beste Britse s...

Jan Antonissen

Can white men sing the blues? Kan een Kielse rat van Beerschot een boek schrijven over de roodwitte honden van Antwerp? Sportjournalist Karel Michiels leverde drie jaar geleden een mooi boek af, 'Kinderen van de bal', waarin volgens de beste Britse sportboekentraditie de flonkerglans van de persoonlijke betrokkenheid oplichtte. In de loop der jaren was hij samen met zijn paarswitte helden het geloof in de maakbare mens verloren, daar kwam het zowat op neer. De vraag is of zo'n man nu opeens op een even toegewijde manier over de Vijand uit Deurne kan schrijven. In ieder geval, hij doet het: 'Stamnummer 1, Groeipijnen van de Great Old' verscheen net bij Uitgeverij Kosmos.

Michiels bestaat het zelfs een hoofdstuk te beginnen met de in Antwerpen en omstreken tot een veldslag onder hooligans nopende stelling dat Beerschot de ploeg van 't stad is. Daar komt hij alleen mee weg omdat hij er snel een elegante draai aan geeft: 'Het stadion is van de stad, de supporters komen uit de stad, de stad heeft Beerschot altijd gesteund.' En: hij schrijft zijn nieuwe boek samen met onderzoeksjournalist Paul Keysers, supporter van Antwerp. Ironisch genoeg neemt uitgerekend Keysers de harde passages voor zijn rekening, Michiels verliest zich in de meer lyrische en beschouwende stukken.

Die tweestemmigheid is een voor de gelegenheid zeer toepasselijk procédé omdat Antwerp een club is die als geen ander, naar het beeld en de gelijkenis van zijn gekke en geniale voorzitter Eddy Wauters, liefde en haat opwekt. Dit is het verhaal van een club die in tweeëndertig jaar tijd drie keer naar de absolute Belgische top heeft gereikt maar al even snel, ten gevolge van het eeuwige interne gerommel, terug naar beneden is gedonderd.

In '93 speelt Antwerp zijn enige Europese finale op het heilige gras van Wembley waar, zoals bekend, een zanderige piste voor hondenraces omheen ligt. 'Hoe voelt dat nu,' vraagt een journalist aan Patrick Taeymans, 'op Wembley komen?' 'Valt me wat tegen, met al dat zand.' Antwerp verliest de wedstrijd overigens kansloos van Parma. De toenmalige trainer Walter Meeuws: 'In de contracten was enkel een winstpremie van 175.000 frank opgenomen. Buiten Peter (Lehnhoff) en mezelf heeft geen van de spelers een frank overgehouden aan die finale.'

Zo bulkt het boek van de aardige anecdotes opgetekend uit de mond van voormalige vedettes van de Bosuil. Het is alleen jammer dat je over de brandende kwesties die de club haar negatieve reputatie hebben opgeleverd weinig meer te weten komt dan je al in kranten en tijdschriften hebt gelezen. Waar hangt de wilde weldoener Albert Pans tegenwoordig uit? Wat heeft Patrick Schrooten te melden over de dopingaffaire aan het begin van de jaren negentig? Wat zeggen de stadsbestuurders over het uitblijven van een nieuw stadion?

Keysers & Michiels brengen geen nieuwe onthullingen of verklaringen, maar een hoge amusementswaarde heeft hun boek voor de liefhebber wel. Al was het maar omdat oud-Antwerpcoach Guy Thys en passant uitlegt waarom oud-speler Louis van Gaal later zo'n goede coach is geworden: als middenvelder was hij gewoon te traag - frustratie is a coach's goldmine.

Elke vrijdag, bij de bekendmaking van het elftal, kwam Van Gaal zijn nood bij Thys klagen: 'Trainer, ik begrijp u niet! U bent een voetbalkenner, u boekt successen, maar ik sta nooit in de basis. Toch ben ik hier veruit de beste buitenlander, ik kan alles met de bal.'

'Louis, jongen, je hebt gelijk maar er is één probleem. Je kunt inderdaad alles met de bal, maar je hebt hem nooit!'