null Beeld

Review: Kate Tempest op Best Kept Secret 2015

Kate Tempest. Geen tut, geen slet. Een grote dame in een kleine tent.

Gisteren hier in de grote tent A$AP ROCKY meegemaakt. Snoeihard geluid, veel 'make some noise'-sirenes, bassen die diep in de oren kropen (en tot vrij hoog in de broekspijpen), extra verhoogje voor Asap om op te kruipen, een gitarist die werd opgedragen 'Jimi Hendrix-shit' te spelen (maar niks treffelijks gehoord), veel handjes in de lucht, psychedelica met de veel te grote P, mode-accessoirtje geshowd... maar een indrukwekkende rapper met een vloeiend verhaal kan je die man niet noemen. Breekt de helft van zijn songs na een tijd af. Zou met alleen een microfoon in de hand niet veel betekenen. De videobeelden waren al bij al nog het indrukwekkendst. Een zin van Kate Tempest schoot me te binnen: 'All these pretty pictures / there must be more to life than pixels'.

Kate Tempest is in alles A$AP Rocky's tegenpool. Ze brengt geen videomuur mee. Als ze iémand meeneemt - om te drummen, om synthesizer te spelen, om te zingen - kan die echt iets. Ze parkeert haar status in de garage, draagt een t-shirt dat gewoon niét is ontworpen, en gaat voor inhoud boven vorm. Dat wil niet zeggen dat de muzikale aankleding werd verwaarloosd. Eén song kreeg een dubversie, een tweede stem bracht de tent naar een kookpunt, er mocht bij momenten ook echt gefeest worden.

Wat boven alles opviel: ze is met alleen een microfoon heel wat waard, want tot twee keer gooide ze zich voor een indrukwekkend lange a cappella's voor de leeuwen. 'Cold white sky like milk this morning / Sirens flash like Christmas lights', begon 'Bad place for a good time' in het midden. Deed qua sfeer eventjes aan de jaren tachtig van Anne Clark denken ter hoogte van 'Like a sleeper in Metropolis / you are insignificant'.

Twintig jaar verder vangt Kate Tempest dezelfde Grote Berenstad Londen, 'the whole fucking place shrouded in mist'. Maar er zit meer ritme in haar blues. Het is spoken word met het vakmanschap van Roots Manuva, rap met een metrum dat je kan voelen kloppen, met tussendoor een verklapt geheimpje over een onttoverde wereld, een geheimpje dat je al langer kende, en alleen nog eens vanuit een ander perspectief bevestigd wilde zien. En daarna is er weer hoop, en positief denken. 'Let there be more here than wages and page three and lager / And waiting for trains home', rapt ze ergens, en mevrouw Tempest ís tenminste al meer.

Haar plaat 'Everybody down' vind ik een twijfelgeval. Mooi, hoor, maar ik had gedacht: ik ga tijdens een optreden vooral zitten wachten op de catchy singles: 'The beigeness', bijvoorbeeld, en het nieuwe 'Bad place for a good time'. 'Everybody down' wordt met het geweldige 'A grand don't come for free' van The Streets vergeleken omdat het ook een A tot Z-verhaal is. Mike Skinner vertelt een verhaal over een DVD moeten terugbrengen, merken dat je het schijfje vergeten bent, een tv die kapot is, en niet meer weten waar je een pak van 1000 pond hebt gelegd. Fun, en de rest puzzel je bij beluistering vier wel bijeen.

Het verhaal van Tempest is schrijnender en moeilijker om volgen, en niet elke track is even spitant. Maar live heeft ze het allemaal uitstekend opgelost. Deze vrouw begon in de theaterwereld, wroet en wriemelt tot haar teksten af zijn, is dus goed voorbereid, heeft een onwaarschijnlijk ritme en cadans, kan het één uit het ander doen voortvloeien, en als alles stroomt, gaan de handjes open, geeft ze zich over aan het moment en pakt ze beet wat ze tevoren niet te pakken kon krijgen. Mooi om zien. Nu nog het preken afleren, en we zijn er. Verdomme, zeg! 'Thís is hiphop / thís is mc'ing'. Dienstmededeling: Kate Tempest komt naar Pukkelpop.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234