Review: Kelis op Feest In Het Park 2012

Iedereen had een voorgereserveerd plekje in zijn hart voor Kelis, tot ze werd opgeslorpt door een boemklatsch van plastieken beats. Een prinses werd een clown, haar kruidendrank degradeerde tot een zure rijstebrij. En zo geschiedde.

Twintig minuten en retard aantreden: streken die de diva zorgvuldig van de kaart veegde met een vette knipoog. Maar Kelis spartelde tegen de foute europop die ‘22nd Century’ een backstab gaf en ‘Emancipate’ de verkeerde laan uitstuurde. Zelfs ‘Milkshake’ – ooit grand cru – was een schim van zichzelf geworden. Minutenlang gewoel opende even de doorgang naar de verlossing: ‘Bounce’ speelde een helse pingpongmatch in onze hersenpan, maar ook dat spelletje kende geen boeiend slot. En wij maar dromen van de Kelis van vroéger. Een pijnlijke reality check, dit. Bedankt.

De zangeres riep een hele bataclan op. Cyndi Lauper, Blur, Calvin Harris en Tinie Tempah: ze passeerden allemaal de revue. Maar u begreep waarschijnlijk al dat ze uit een elektronisch bakje kwamen. Een funky adaptatie van ‘Show Me Love’ klonk veelbelovend met z’n swingende ritmes, maar vloeide véél te snel over in ‘Spaceship’, een misplaatste housetrack. Een écht hoogtepunt dan maar: de drumster produceerde als enige op het podium zwoele klanken die niet zo flauw als doorweekt karton klonken.

Dieptepunt

Kelis’ anders o zo betoverende zang, liep elke vijf seconden achter de feiten aan. Maar nóg erger was het lesbische koppel op de voorste rij. Dames, wisten jullie dat openbare zedenschennis bestrafbaar is? Neen? Bij deze.

Blikvanger

Eerlijk is eerlijk: Kelis staat stevig op haar fundamenten. Ze swingt, flirt, kronkelt en drumt, maar we kunnen niet anders dan concluderen dat haar nummers een retourtje hebben geboekt.

‘Zing eens een liedje’ , scandeerde de tent toen Kelis niet kwam opdagen. – Niet de zangeres, maar het publiek leverde de betere vocale prestatie.